معرفی بانك ملي ايران

بانك ملي ايران

معرفی بانك ملي ايران

تاريخچه بانك ملي ايران

در خرداد ماه 1300 شمسي پس از معرفي كابينه احمد قوام( قوام السلطنه) به مجلس، تشكيل بانك دولتي در ماده دوم برنامه قرار گرفت، ولي چون نظر بر اين بود كه بانك ملي از بقاياي بانك استقراضي روسيه به وجود آيد و بانك مزبور نيز با وضعي كه دولت ايران گذاشته بود قابل احيا‍‍ء نبود، اين برنامه جامه عمل نپوشيد و نتيجه اي حاصل نگرديد.
در تاريخ 14 ارديبهشت ماه سال 1306 شمسي با بهبود نسبي وضع خزانه، قانون اجازه تأسيس بانك ملي ايران پس از بحث و بررسي نمايندگان مجلس شوراي ملي به تصويب نهائي رسيد. اما تهيه مقدمات، شروع كار را قريب به 16 ماه به تعويق انداخت. پس از آنكه ذر شانزدهم آبانماه سال 1306 شمسي، قانون اجازه استخدام متخصصين بانكي از اتباع سوئيس يا آلمان به تصويب رسيد، دكتر كورت ليندن بلات به خدمت بانك دعوت و به رياست آن گمارده شد و اساسنامه بانك در سي ام خردادماه 1307 شمسي به تصويب هيئت وزيران و در چهاردهم تيرماه همان سال، به تصويب كميسيون ماليه مجلس شوراي ملي رسيد و مقدمات كار از هر جهتفراهم شد. بدين ترتيب بانك ملي ايران با سرمايه اي ناچيز به مبلغ بيست ميليون ريال كه تنها هشت ميليون ريال آن پرداخت شده بود، تأسيس شد و از روز شنبه 17 شهريور سال 1307 شمسي(8 سپتامبر 1928) بدون تشريفات در تهران (محل فعلي ادارات مركزي) شروع به كار كرد.
بانك ملي به تدريج از حالت بانك عادي خارج و به بانك مركزي كشور تبديل شد. يكي از اقدامات مهم و اساسي بانك ملي ايران خارج ساختن كنترل اقتصاد پولي ايران از دست بانك هاي خارجي بود. بدين ترتيب حق نشر اسكناس كه يكي از اركن استقلال كشور و از مهم ترين وسايل هدايت اقتصاد بود پس از تقريباً43 سال از دست بيگانگان خارج و به ملت ايران بازگشت و از اول فروردين 1311 شمسي، اسكناس هاي جديد بانك ملي ايران به جريان گذاشته شد. اما در مردادماه سال 1339 شمسي، وظايف و عمليات غير تجاري بانك ملي از جمله نشر اسكناس به بانك مركزي ايران محول گرديد.

خدمات الكترونيكي بانك ملي ايران

بانك ملي ايران در راستاي اهداف دولت الكترونيك و تحقق بانكداري الكترونيك هر روز بيش از پيش قادر به ارائه خدمات نوين بانكي خود را در رسيدن به اين هدف مصر نموده و مشتريان را قادر مي سازد تا از هر مكان و در هر زمان بتوانند خدمات بانكي خود را دريافت نمايند. خدمات نوين بانك ملي به شرح زير مي باشد:
1- ملي كارت: ابزار مخصوصي است كه بانك ملي ايران بر اساس استاندارد و اصول فني خاص و رعايت مسائل ايمني بنام متقاضي ملي كارت با رعايت مقررات صادر و تحويل وي مي نمايد، دارنده ملي كارت(صاحب كارت) مي تواند با استفاده از آن و شماره شناسايي فردي، موجودي حساب هايي را كه (از طريق سيبا) به كارت مذكور ارتباط داده مي شوند، به تدريج و يا به صورت يك جا نقدي دريافت و يا دستور پرداخت وجه كالا و خدمات خريداري شده را به نفع پذيرندگان ملي كارت از طريق حساب ترجيحي خود صادر نمايد.
2- ارائه خدمات از طريق پيام كوتاه: مشتريان بانك با هماهنگي شعب مجهز به سامانه پيام كوتاه (SMS) قادر خواهند بود از وضعيت حسابهاي غير متمركز خود آگاه شوند. پس از انجام هر گردش بر روي حساب غير متمركز، اطلاعات تراكنش انجام شده به تلفن همراه صاحب حساب ارسال مي شود. جهت استفاده از اين سرويس لازم است صاحب حساب درخواست خود را به شعبه افتتاح كننده حساب تحويل نمايد.
3- پايانه هاي فروش «پوز»: دستگاهي است كه در مراكز فروش كالا و خدمات نصب مي شود تا در معاملات به جاي پرداخت وجه نقد و حمل و نقل فيزيكي پول، مبلغ مورد معامله به صورت الكترونيكي اط حساب دارنده كارت كسر و به حساب پذيرنده كارت واريز گردد.
4-«پين پد»2 : دارندگان ملي كارت مي توانند با مراجعه به شعب از طريق دستگاه Pin Pad از «خدمات لحظه اي»3 استفاده كنند.
5- تلفنبانك: مشتريان جهت استفاده از سامانه تلفنبانك بانك ملي بايد در وهله اول با مراجعه به يكي از دستگاههاي خود پرداز اين بانك و انتخاب گزينه تغيير رمز_ انتخاب رمز دوم، براي خود يك كد حداقل 5 رقمي به عنوان رمز دوم تعريف كنند.
6- سامانه سبا: يكي از اقدامات بانك ملي در راستاي بانكداري الكترونيك است امكاني در حساب هاي متمركز و سيبا مي باشد كه قابليت هايي به اين شرح دارد: امكان مشاهده خلاصه صورتحساب به تفكيك انواع حسابها، اطلاع از مجموع موجودي حساب هاي تعريف شده در سيستم،امكان تنظيم دستور پرداخت در دوره هاي زماني متوالي، امكان مشاهده 30 تراكنش آخر حساب و… .
7- دستور پرداخت: يكي از سرويس هاي بانكداري اينترنتي در دنيا مي باشد. با استفاده از اين سرويس ميتوان با تعريف يك دستور پرداخت، معين كرد كه انتقال وجهي از هر يك از حساب هاي مشتري به هر حساب متمركز ديگري در بانك از جمله حساب هاي خود شخص، با مبلغي معين، به طور مكرر در دوره هاي معين اجرا شود.
8- كيوسك: كه شامل كيوسك هاي Info و كيوسك هاي Web مي باشد خدماتي مانند انتقال كارت به كارت،نمايش گردش حساب هاي متمركز ،پرداخت عوارض خروج از كشور و پرداخت قبوض خدماتي تلفن، آب، برق و… را پوشش مي دهد.
9- سانتا: مخفف سرآيند سامانه تسويه ناخالص آني است. سامانه اي است كه به مشترياني كه بانك امكان مي دهد با مراجعه به شعب بانك خود، هر حواله اي را به هر حسابي در هر بانكي به صورت «همان روز» انجام دهند. سانتا، جايگزيني كامل براي چك هاي رمز دار بين بانكي است كه به جاي ابزارهاي سنتي كاغذي از ارتباطات الكترونيك بين بانكي استفاده مي كند و ميتواند در كاهش حجم ايران چك و اسكناس هايي كه براي انتقال از يك بانك به بانك ديگر استفاده مي شوند مؤثر باشد.
10- سامانه حواله الكترونيك بين بانكي(سحاب): سامانه اي است كه به مشتريان بانك امكان مي دهد با استفاده از كارت خود بتوانند به هر بانك ديگر عضو مركز «شتاب» حواله كنند.

مطالب پیشنهادی  تعريف فساد اداری - مالی

شعب بانك ملي ايران

پس از 85 سال كه از تأسيس بانك ملي ايران مي گذرد بيش از 3276 شعبه فعال در داخل و 19 شعبه فعال در خارج از كشور وجود داردكه باعث شده اين بانك يكي از قويترين مؤسسات مالي در ايران و حتي در دنيا باشد.

شعب شهاب بانك ملي

شهاب ملي شعب تمام الكترونيك و بدون كارمندي هستند كه به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات به مشتريان بانك مي باشند. كه بر اين اساس جامعه مورد نظر پژوهش حاضرمشتريان شعب شهاب در سطح شهر تهران مي باشد.

خدمات قابل ارائه در شهاب بانك ملي

⭐ -كليه خدمات قابل ارائه از طريق خودپرداز(ATM)
⭐ -خدمات مربوط به واريز آني به حساب اعم از قبول وجه يا ايران چك و چك اشخاص و كليه قبوض خدماتي انتقال وجه ، صورت حساب، مانده كارت و …
⭐ -صدور كارت هديه آني الكترونيكي با قابليت درج پيام مدنظر مشتري بر روي كارت و انتخاب طرح و مبلغ مد نظر
⭐ -امكان تبديل ارز و دريافت وجه در قالب صراف كارت ملي
⭐ -امكان تهيه بليط خدمات شهري اتوبوس، مترو و درآينده هواپيما
⭐ -امكان افتتاح حساب در خارج از ساعات اداري (اين خدمت فعلاً تا ساعت 17 فعال مي باشد)
⭐ -امكان دريافت كليه خدمات موجود در سايت اينترنتي بانك ملي ايران اعم از خدمات مربوط به پرداخت اقساط تسهيلات ، پرداخت قبوض، انتقال وجه اينترنتي و …
⭐ -در اين شعبه ها انواع دستگاه هاي خودپرداز، خود دريافت ، كيوسك بانكي، صرافي و صدور آني كارت هديه در محيطي كاملاً تخصصي تعبيه شده و به مشتري اين امكان را مي دهد كه بدون حضور پرسنل بانك كليه خدمات مورد نياز خود را به صورت 24 ساعته به انجام رساند.
⭐ -طراحي مناسب و ايجاد فضاي امن از ويژگي هاي اين شعب مي باشد.
⭐ -مانيتورهاي آموزشي و اطلاع رساني از قبيل، نرخ ارز ، تغييرات سهام بورس و اوراق بهادار و تيزرهاي تبليغاتي

مطالب پیشنهادی  تعریف و مفهوم جامع از مدیریت سود

دیدگاهی در “معرفی بانك ملي ايران

  1. در مجموع خدمات شما از نظر کلی بسیار خوب وعالی بوده و تنوع ان نیز در حد کافی میباشد.
    ارزوی موفقیت شما و کل پرسنل زحمتکش شرکت شما را از خداوند خواهانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420