پرسشنامه رضایت زناشویی

پرسشنامه رضایت زناشویی

پرسشنامه رضایت زناشویی

مفهوم رضایت زناشویی

خانواده به عنوان سیستمی متشکل از والدین و فرزندان، با ازدواج آغاز می‌شود. دو نفر که از لحاظ جنسیت با هم متفاوت هستند، به وسیله نیروی مرموز غریزه و عشق جذب همدیگر شده و به طور کامل به یکدیگر متعهد می‌شوند، تا یک واحد پویای مولد را شکل دهند. انسان‌ها به دلایل مختلفی ازدواج می‌کنند و در کنار گرایشات جنسی و جنسیتی که مسائل اولیه هستند، عشق، مجالست، محافظت، امنیت اقتصادی، امنیت عاطفی، فرار از تنهایی، علایق مشترک و کودکان از عواملی هستند که می‌توانند باعث گرایش یک شخص به ازدواج شوند (برغندان، عنایتی و مهرابی زاده هنرمند، 1387).
ازدواج قراردادی اجتماعی بین دو نفر است، که به وسیله آن، زن و مرد زندگی خود را متحد ساخته، و این پیوند به روابط جنسی و زناشویی، از نظر قانونی، اقتصادی و عاطفی مشروعیت می بخشد. همچنین اتحاد در ازدواج در طول زمان نسبتاً پایدار است و هر یک از اعضاء، سازگاری حقوقی خاصی نسبت به هم دارند (کاراندانگ و گودا ، 2015). بنابراین ازدواج را می توان شکلی از تعهدات قانونی به حساب آورد، که نتایج مهمی برای هر یک از زوج ها و برای تمامی اعضاء خانواده به بار می آورد. ثبات در تعهدات از سویی به ایجاد ارتباط قوی و صمیمانه بین زوج ها کمک می کند، و از سوی دیگر، سطوح متفاوتی از ارتباط را در درون خانواده به وجود می آورد. به طور معمول، پس از فرآیند ازدواج، از زوج ها انتظار می رود که در حوزه های مختلف زندگی اعم از مسوولیت های اقتصادی، فعالیت های جنسی، پرورش و تربیت کودکان و … همبستگی بالایی داشته و بین آن ها توافق و رضایت وجود داشته باشد. بنابراین می توان رضایت زناشویی را به عنوان مهم ترین ویژگی یک ازدواج موفق برشمرد (خان و آفتاب، 2013).

رضایت زناشویی، میزان و نحوۀ ارزیابی کلی زن و شوهر از وضع فعلی ارتباط را ارائه می دهد، و زمانی می توان گفت که زن و شوهر از زندگی زناشویی خود راضی هستند، که وضعیت موجود زوج ها در ارتباط زناشویی با آن چه که هر یک از زوجین انتظار دارند، هماهنگ باشد. به دیگر سخن، رضایت زناشویی از عوامل مهم و مؤثر در پیشرفت و دستیابی به اهداف زندگی است، که طی آن زن و شوهر از ازدواج با هم احساس شادمانی و رضایت می کنند (رحیم پور، صالحی، حسینیان و عباسیان، 1392). به اعتقاد هاوكينز (1968)، رضايتمندی زناشويي، احساس هاي عيني از خشنودي و رضايت و لذت تجربه شده توسط زن يا شوهر، به هنگام در نظرگرفتن همه جنبه هاي زندگي است (بیرامی، باباپور خیرالدین، هاشمی نصرت آباد، اسمعلی و بهادری خسروشاهی، 1392).
اسپانير و ليوايس (1976)، رضايت زناشويي را حالتي از رضايت در ازدواج می دانند، كه توسط ادراك درون فردي (واکنش تجربه شده دروني) يا يك ادراك بين شخصي (سازش بين انتظارات يكي و رفتار ديگري) ایجاد می شود. بیشترین تمرکز رضايت زناشويي بر رضايت از فرصت‌ها، تصمیم گیری‌ها، درآمد و سطح اقتصادی، شیوه زندگي، ارتباطات، رابطه‌ي جنسي، و يا ارتباط با دوستان و آشنایان است (رضویه، معین و بهلولی اصل، 1389).

رضایت زناشویی

مطالب پیشنهادی  فساد اداري و رابطه آن با توسعه سازماني

مقیاس رضایت زناشویی

مقیاس رضایت زناشویی اینریچ یک ابزار تحقیق معتبر برای بررسی میزان رضایت زناشویی است. فورز و السون (1989) از پرسشنامه رضایت زناشویی ، استفاده کرده‌اند و معتقدند که این مقیاس نسبت به تغییراتی که در خانواده بوجود می‌آید حساس است. این مقیاس شامل 4 خرده مقیاس 35 ماده‌ای است که می‌تواند به عنوان یک ابزار تحقیق از جمله رضایت، ارتباطات و حل تعارض استفاده گردد. مقیاس زوجی اینریچ یک اندازه‌گیری کلی از روابط زناشویی شامل تحریف آرمانی، رضایت زناشویی، مسائل شخصیتی، ارتباطات، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیت­های اوقات فراغت، رابطه جنسی، فرزندان و فرزندپروری، خانواده و دوستان، نقش­های مساوات طلبی مربوط به زن و مرد، جهت­ گیری مذهبی، همبستگی زوج‌ها و تغییرات زناشویی را شامل می‌شود. پرسشنامه به صورت 5 گزینه‌ای (کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم) می‌باشد، که برای آن­ها نمره‌ای از 1 تا 5 تعلق می‌گیرد. سوالات 3، 5، 6، 7، 10، 13، 14، 18، 19، 21، 23، 26، 27، 28، 29، 32، 33، 34 به صورت معکوس (5 تا 1) نمره داده می‌شود. زیر مقیاس‌های این پرسشنامه شامل موارد زیر است:

🔵 رضایت زناشویی: سوالات 1، 5، 9، 13، 17، 21، 24، 27، 30، 35؛

🔵 ارتباطات: سوالات 2، 6، 10، 14، 18، 22، 25، 28، 31، 34؛

🔵 حل تعارض: سوالات 3، 7، 11، 15، 19، 23، 26، 29، 32، 33؛

🔵 تحریف آرمانی: سوالات 4، 8، 12، 16، 20.

سفارش تولید سابقه پژوهش (پیشینه تحقیق)

برای ثبت سفارش بر روی دکمه “ثبت درخواست” کلیک و پیامک ارسال کنید.

سوال و یا درخواستی داشتید با کمال میل در خدمت شما هستیم.

تلفن پشتیبانی (جهت سفارش و راهنمایی) : ۰۹۱۲۴۵۳۰۴۲۰

 

پایایی این آزمون به روش ضریب آلفای کرونباخ توسط اولسون و همکاران (1989)، 92/0 گزارش شده است. روایی پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ با مقیاس‌های رضامندی خانوادگی از 41/0 تا 60/0 و با مقیاس‌های رضامندی زندگی از 32/0 تا 41/0 است که نشانۀ روایی سازه آن می‌باشد (زهتاب نجفی، درویزه و پیوسته­گر، 1390). در پژوهش حاضر جهت بررسی همسانی درونی سوالات هر زیرمقیاس از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب برای رضایت زناشویی، ارتباطات، حل تعارض و تحریف آرمانی ضرایب 75/0، 56/0، 73/0، 84/0 گزارش گردید.

مطالب پیشنهادی  اصول بیمه و عملیات بیمه ای

🔴 پرسشنامه کاملا استاندارد است.
🔴 سیستم خرید خودکار بوده و بلافاصله پس از پرداخت فایل قابل دریافت است.
🔴 این سایت متصل به درگاه شاپرک زرین پال بانک مرکزی بوده و پرداخت با تمامی کارت های بانکی امکانپذیر است.
🔴 پشتیبانی سایت کمتر از 3 ساعت پاسخگوی شما خواهد بود.
🔴برای پیگیری بهتر، به شماره موبایل 09124530420 پیامک دهید.

برای ثبت سفارش بر روی دکمه “ثبت درخواست” کلیک و پیامک ارسال کنید.

سوال و یا درخواستی داشتید با کمال میل در خدمت شما هستیم.

تلفن پشتیبانی (جهت سفارش و راهنمایی) : ۰۹۱۲۴۵۳۰۴۲۰

بخشی از سوالات پرسشنامه رضایت زناشویی

ردیفجملاتکاملا مخالفممخالفمنه موافق نه مخالفموافقمکاملا موافقم
1من از چگونگی تصمیم گیری و حل تعارضمان راضی هستم.
2می می توانم احساسات حقیقی خود را به همسرم ابراز کنم.
3برای تمام کردن یک بحث من زود تسلیم می شوم.

این پرسشنامه شامل 35 سوال است که در فایل Word تقدیم شما می شود.

قیمت این پرسشنامه 15000 تومان است.

 

پرسشنامه استاندارد شفقت ورزی به خود نف (۲۰۰۳)

14 دیدگاه دربارهٔ «پرسشنامه رضایت زناشویی;

  1. سلام و خسته نباشید سایت خیلی خوبی دارید به جرات می تونم بگم تو حوضه ی فعالیتتون بهترینید تشکر فراوان

  2. سلام ضمن عرض خسته نباشی و خدا قوت به شما.
    کمال تشکر از شما رو دارم و از مطالب عالی شما ممنون هستم‌ وانشالله که کماکان در این تیم‌بزرگ موفق باشید.

    پیروز و سربلند باشید.

    1. تفاوت در نمره شاخص های استنادی در بین پایگاه های استنادی طبیعی است. برای مثال، پایگاه اسکوپوس و ISI درصد بالایی هم پوشانی دارند اما شاخص هایی که برای نشریات اعلام می کنند متفاوت است که این هم به نوع شاخص ها و هم میزان پوشش هر پایگاه بستگی دارد و این به معنای ارزیابی غیرواقعی نیست. پایگاه ISC نیز با توجه به میزان پوشش نشریات علمی، روابط استنادی بین این نشریات را از طریق شاخص های موجود محاسبه و اعلام می کند. این پایگاه ماموریت بین المللی دارد و بر روی انتشارات علمی همه کشورها تمرکز دارد و صرفا محدود به پوشش نشریات فارسی نیست. بدیهی است نشریه ای که در نمایه های بین المللی دیگری هم حضور دارد می تواند از مجموعه شاخص هایی که در آن پایگاه ها برای نشریات محاسبه و اعلام می شود نیز استفاده نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420