اعتبار برند چیست؟

اعتبار برند چیست؟

اعتبار برند چیست؟

مارک، برند یا نمانام یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است. برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است(تیورر و همکاران ، 2018). این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد. برند همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن به صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند. برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده‌است؛ برند، برداشت مردم وافراد از یک نام است(گراهام و کاسیو ، 2018).
در فارسی واژه ی مارک یا برند معمولاً برای اشاره به محصول یا خدمتی به‌کار می‌رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرت‌مند آن‌هایی هستند که افراد نسبت به آن‌ها حس مالکیت دارند و برای مثال می‌گویند: «این مارک، اسم مارک دلخواه من است». نمانام‌های برتر می‌توانند هیجان و عواطف مصرف‌کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام‌ها اعتماد داشته و از آن‌ها انتظار خلق ایده‌های برتر و نوآوری در محصولاتشان را دارند(آندرسن و همکاران ، 2019). (اصول و تکنیک های برندسازی فرایند برند سازی)

استراتژی نام تجاری، برندسازی (به انگلیسی: Branding)، فرایند معنا بخشیدن به یک نام است. برندسازی مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری شما هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند. برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام مؤثر برای برند، ایجاد طبقه‌بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود نمودن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و… می‌باشد(پک ، 2019). در حقیقت در برندسازی تلاش بر این است که مشخصه‌های برند را که در قسمت بالا هم به آن اشاره شد، به نحوی در ذهن مشتریان جایگذاری شود و بتواند جایگاه خوش حسی برایشان داشته باشد. به زبان دیگر می‌توان برندسازی را اینگونه تعریف کرد: «جایگاه ذهنی یک برند در ذهن مشتریان و بازارهدف آن کسب‌وکار.»(بج ، 2019)

مطالب پیشنهادی  وفاداری برند

روش‌های برندسازی

برندسازی حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. برندسازی آن قدرها هم ساده نیست، چراکه هیچگاه دو برند مثل هم عمل نمی‌کنند. در حقیقت هدف اصلی برندسازی این است که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند. پس نمی‌توان برای تمامی برندهای موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت. برای ساختن یک برند پرجذبه باید ۵ اصل را رعایت کنید:

⭐ ۱- متمایز شوید.

⭐ ۲- همکاری کنید.

⭐ ۳- نوآوری کنید.

⭐ ۴- اعتبار ببخشید.

⭐ ۵- فرهنگ سازی کنید.

هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند: تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته‌بندی، رویدادها و حامی گری، خدمات مشتری(جانسن و همکاران ، 2019).
برندسازی در گذشته تنها با روشهای آفلاینی نظیر بیلبوردهای تبلیغاتی یا تبلیغات در رایدو و تلویزیون انجام می شد، اما با توجه به هزینه های سرسام آور این روشها، این روزها روشهای جایگزینی مانند سئو ابداع شده است که کسب و کارها می توانند با اجرای آنها، شهرت بسیار خوبی در اینترنت کسب کنند(دینه ، 2015).

قابلیت اعتماد برند

قابليت اعتماد برند، اعتقاد به اين كه شركت تمايل به عمل كردن به وعده هاي خود را دارد (باورپذيري) تعريف شده است. قابليت اعتماد يك برند در اثر سالها فعاليت و ارتباط با مشتريان و برآوردن و عمل نمودن به آن چه كه به مشتريان وعده داده شده و همچنين ارائه خدمات و كالاهاي داراي كيفيت برتر و يا حداقل مطلوب براي مشتريان كه حاصل توانايي و تخصص شركت بوده است، به وجود مي آيد. اين قابليت اعتماد نيز در طي زمان، فقط از طريق روابط متقابل تكراري مشتري- شركت ايجاد و متبلور ميگردد. اگر اعتماد به شركت از بين برود، برند نيز از بين خواهد رفت. قابليت اعتماد يكي از عوامل تاثيرگذار در وفاداري مشتريان است. اهميت اعتماد مشتريان به برند به عنوان يكي از عوامل موثر بر وفاداري برند تا حدي است كه بسياري از شركتها و سازمانها، بودجه هاي هنگفتي را به تحقيق، پيگيري و بازبيني برندينگ و اجراي قول هاي نام تجاري اختصاص داده اند تا باعث شوند برند بهتر بتواند بر ذينفعان و مشتريان خود تاثير بگذارد و با آنها تعامل برقرار نمايد (دهدشتي شاهرخ و همكاران، 1389).

مطالب پیشنهادی  دیدگاه هاي موجود در خصوص برند

دیدگاهی در “اعتبار برند چیست؟

  1. برای اینکه دامنه مشتریان خود را افزایش دهید و به یک کسب و کار مشهور تبدیل شوید، باید روی ایجاد اعتبار برند کار کنید.‌ می‌توان از استراتژی‌های گوناگونی برای ایجاد اعتبار برند یا حفظ آن استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420