سابقه پژوهش سبک مدیریت و فرهنگ سازمانی

سابقه پژوهش سبک مدیریت و فرهنگ سازمانی

در این نوشته قصد داریم سابقه پژوهش سبک مدیریت و فرهنگ سازمانی که در تحقیقات سایرین ثبت شده بطور خلاصه بیان کنیم :

آقاجانی و همکاران (1391)، تحقیقی با عنوان «بررسی تأثیر سبک مدیریت بر فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: شرکت آلومینیوم پارس شهر صنعتی کاوه» انجام دادند. جامعه آماری تحقیق شامل 650 نفر از کارکنان بود که از این میان با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی 242 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامه ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. نتایج تحقیق تأثیر مثبت و معنادار سبک مدیریت را بر فرهنگ سازمانی در جامعه تحقیق تأیید کرد.
شوقی و همکاران (1392) تحقیقی با عنوان «اثر ميانجي فرهنگ سازماني بر رابطه بين سبک رهبري مديران و خلاقيت کارکنان (مورد مطالعه: بيمارستان مدرس شهرستان ساوه)» انجام دادند. اين تحقیق با هدف بررسي تأثير سبک رهبري مديران بر خلاقيت کارکنان با توجه به نقش ميانجي فرهنگ سازماني در سال 1391 در بيمارستان مدرس شهرستان ساوه انجام گرفت. جامعه آماري تحقيق شامل 299 نفر از کارکنان بود که از اين ميان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گيري تصادفي ساده 168 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جمع آوري داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفت. تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از روش مدل سازي معادلات ساختاري و به کمک دو نرم افزار LISREL 8.8 و Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گيري و بخش ساختاري صورت پذيرفت. نتايج تحقیق حاکي از تأثير مثبت و معنادار سبک رهبري مديران بر خلاقيت کارکنان از يک سو و از سوي ديگر تأثير معنادار متغير ميانجي فرهنگ سازماني بر رابطه ميان سبک رهبري و خلاقيت ميباشد.

محمدی و عباسینژاد (1392) تحقیقی با عنوان «بررسی رابطه بین ادراک مدیران نسبت به فرهنگ سازمانی و سبکهای مدیریتی آنان در دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان» انجام دادند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان است که براساس نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین آنها 50 مدیر و 120 دبیر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و در سطح آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، شفه و t مستقل) و با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. یافته های حاصل از تحقیق نشان داد که بین ادراک مدیران نسبت به فرهنگ سازمانی و سبک مدیریت مستبدانه و خیرخواهانه رابطه معنادار معکوس وجود دارد و بین ادراک مدیران نسبت به فرهنگ سازمانی و سبک مدیریت مشورتی و مشارکتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد.
علی پناه و همکاران (1393) روابط متقابل مؤلفه رفتاری (سبک مدیریت و رهبری با فرهنگ سازمانی) در کمیته امداد استان یزد را مورد بررسی قرار دادند. یافته ها نشان داد، بین مدیریت تحول آفرین با فرهنگ سازمانی مشارکتی رابطه معناداری وجود دارد یعنی هر چه سبک مدیریت تحول آفرین بیشتر اعمال شود به همان نسبت فرهنگ سازمانی مشارکتی بیشتر تجربه میشود. از سوی دیگر یافته ها نشان داد که بین سبک مدیریت تحول آفرین با فرهنگ سازمانی توسعه ای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان داد بین سبک مدیریت تحول آفرین و فرهنگ سازمانی ثبات و یکپارچگی، سبک مدیریت تبادلی با فرهنگ سازمانی مشارکتی، سبک مدیریت تبادلی با فرهنگ سازمانی ثبات و یکپارچگی و در نهایت بین سبک مدیریت تبادلی با فرهنگ سازمانی توسعه ای همبستگی در حد تقریباً قوی برقرار است.

سنجری و بهرنگی (1401) پژوهشی با عنوان “شناخت بهره وری تحقیقات و فرهنگ سازمانی حاکم بر آن؛ مطالعه موردی :یکی از دانشگاه های مستقر در تهران” انجام دادند. هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناسایـی بهره وری تحقیقات و فرهنگ سازمانی حاکم برآن در یکی از دانشـگاه های مستقر در تهران و ارائه راهکارها و مدل مرتبط با مدیریت فرهنگ سازمانی به منظور رفع مشکلات و تنگناها و بهبود و توسعه تحقیقات در این دانشگاه است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که شاخصهای بهره وری تحقیقات در دانشگاه مورد مطالعه شامل بهره وری پژوهشگران، بهره وری علمی (تولید دانش )‌ و بهره‌وری اعتبارات پژوهشی چندان مطلوب نیست. میانگین عددی شاخصهای ده‎گانه فرهنگ سازمانی مشتمل برخلاقیت، ریسک ‎پذیری، سبک رهبری، حمایت مدیریت، یکپارچگی و هماهنگی، کنترل، هویت سازمانی، نظام پاداشها، سازش با پدیده تعارض و الگوی ارتباطات در مقیاس لیکرت کمتر از 3 و مبیّن فرهنگ سازمانی ضعیف حاکم بر تحقیقات این دانشگاه است. همچنین، فرهنگ سازمانی تحقیقات در وضعیت موجود هر یک از دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، شیمی، علوم ‎پایه، تربیت بدنی، ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و کامپیوتر‌ با فرهنگ‎ سازمانی در وضعیت مطلوب در همان دانشکده ها متفاوت و این تفاوت معنی دار است. این امر حکایت از شکاف و فاصله میان فرهنگ سازمانی موجود و فرهنگ‎ سازمانی مطلوب تحقیقات دانشگاه دارد. ضمن اینکه بین نظرهای اعضای هیئت علمی (استادیار به بالا)‌ دانشکده ها درخصوص معنی داری شاخصهای فرهنگ سازمانی در دو وضعیت موجود و مطلوب تحقیقات، هم پوشی و همبستگی مثبت وجود داشته است.

مطالب پیشنهادی  برترین دانشگاه‌ های کشورهای عربی کدام‌اند؟

قبل از سفارش،  نمونه ی رایگان (سابقه پژوهش (پیشینه تحقیق) دیجیتال مارکتینگ) را ملاحظه کنید ( فایل PDFفایل Word)

برای ثبت سفارش تولید سابقه پژوهش تخصصی برای مقاله،پایان نامه یا رساله ی خود، بر روی دکمهثبت سفارش” زیر کلیک کنید.

شیخی و همکاران (1402) پژوهشی با عنوان “تاثیر فرهنگ سازمانی و شخصیت بر تعهد سازمانی با واسطه گری نقش رضایتمندی روانی” انجام دادند. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی ، شخصیت و رضایتمندی روانی تأثیر مستقیم بر تعهد سازمانی دارند. همچنین فرهنگ سازمانی و شخصیت با واسطه ای رضایتمندی روانی تأثیرات غیرمستقیم وقابل توجهی بر تعهد سازمانی کارکنان دارند. بنابراین ، نقش رضایتمندی روانی به عنوان یک متغیر میانجی تایید شد ویک مدل تحقیق مناسب در مورد نقش رضایتمندی روانی به عنوان یک متغیر میانجی گر با استفاده از روش تحلیل مسیر مدل علی نظری بدست آمد. نتایج نشان داد که مدل بدست آمده از این مطالعه می تواند به عنوان مدلی برای پیش بینی تعهد سازمانی از فرهنگ سازمانی و شخصیت با میانجی گری رضایتمندی روانی مورد استفاده قرار بگیرد. این مطالعه ،نشان دادکه برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان باید به نقش ورابطه عوامل موثر در رضایتمندی روانی کارکنان توجه ویژه ای معطوف داشت.

نیازی و همکاران (1402) پژوهشی با عنوان “تأثیر فرهنگ سازمانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی اشتراک دانش و نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت‌های تعاونی کشاورزی استان گلستان)” انجام دادند. در این پژوهش تأثیر فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش میانجی دو متغیر اشتراک دانش و نوآوری سازمانی در نظر گرفته شده‌است و در هیچ کدام از تحقیقات قبلی متغیرهای میانجی اشتراک دانش دانش و نوآوری سازمانی در نظر گرفته نشده‌است. نتایج نشان می‌دهد که در شرکت‌های تعاونی کشاورزی، بین فرهنگ سازمانی و مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی اشتراک دانش و نوآوری ارتباط معناداری وجود دارد و همچنین بین اشتراک دانش و نوآوری سازمانی با مزیت رقابتی نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.

فائدامینی هارونی و همکاران (1402) پژوهشی با عنوان “تاثیر دانش برند و وفاداری سازمانی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی” انجام دادند. هدف این پژوهش تعیین تاثیر دانش برند و وفاداری سازمانی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل در هتل های 4 ستاره شهر اصفهان به تعداد660 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 244 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد که دانش برند بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 71/0می باشد و وفاداری سازمانی از طریق فرهنگ سازمانی بر ارزش ویژه برند مبتنی بر کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 76/0 است.

مطالب پیشنهادی  مدل ها و ابعاد فرهنگ سازمانی

رسام و همکاران (1402) پژوهشی با عنوان “مدل رابطه ارتباطات انسانی با عملکرد شغلی کارکنان و نقش مداخله‌گر فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی” انجام دادند. پژوهش حاضر به تدوین مدل رابطه ارتباطات انسانی با عملکرد شغلی کارکنان و نقش مداخله‌گر  فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اخلاق اسلامی، پرداخته است. نتایج آزمون­های آماری حاکی از آن است که بین ارتباطات انسانی و ابعاد آن (مدیریت تعارض، خودآشکارسازی، اعتماد، انگیزش، خودپذیری، خودآگاهی و مهارت‌های ارتباط اسلامی) با عملکرد شغلی کارکنان (عملکرد وظیفه‌ای و زمینه) رابطه وجود دارد و فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اخلاق اسلامی (فرهنگ تربیت‌محور، فرهنگ دانش‌محور، فرهنگ اخلاق‌گرا و فرهنگ رابطه‌گرا) بین دو متغیر ارتباطات انسانی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد.ترکیب فرهنگ سازمانی و اخلاق کار اسلامی به عنوان یک عنصر فعال می‌تواند بر رفتارهای اسلامی و عمل بر اساس آن کمک نماید.

زنگانه و سراجی (1402) پژوهشی با عنوان “بررسی تأثیر حرفه‌ای‌گرایی، فرهنگ‌ سازمانی و سبک رهبری بر عملکرد حسابرسان با توجه به نقش تعدیلی هوش معنوی” انجام دادند. تحقیق پیش‌رو از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل همه حسابرسان رسمی شاغل در موسسات حسابرسی زیر نظر جامعه حسابداران رسمی ایران بود. حجم نمونه به تعداد 338 نفر با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی در دسترس تعیین شد. فرضیه‌‌های تحقیق با روش مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار SmartPls مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج نشان داد که حرفه‌ای‌گرایی، فرهنگ‌ سازمانی و سبک رهبری بر عملکرد حسابرس تأثیر معناداری دارد. هوش معنوی اثر حرفه‌ای‌گرایی بر عملکرد حسابرس را تعدیل می‌کند. هوش معنوی اثر فرهنگ‌ سازمانی بر عملکرد حسابرس را تعدیل می‌نماید. هوش معنوی اثر سبک رهبری بر عملکرد حسابرس را تعدیل می‌کند. رعایت قوانین و مقررات حرفه‌ای حسابرسی باعث افزایش در کارایی حسابرسی می‌شود. فرهنگ حسابرسی پایه و اساس جامعه حسابرسی می‌باشد که دربرگیرنده مجموعه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها، باورها، آداب فرهنگی و تاریخی مؤثر بر رفتار حسابرسان بوده و مبنای ارزش‌های خاص منبعث از اجتماع و مؤثر بر فرهنگ حسابرسان در محیط حسابرسی و جامعه است. دستیابی به قضاوت حرفه‌ای مطلوب‌تر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر قضاوت و تصمیم‌گیری حسابرسان است. توجه به این موارد و مدنظر قرار دادن مدل‌های تصمیم‌گیری، منجر به بهبود کیفیت قضاوت در مراحل مختلف حسابرسی می‌شود.

تیزرو و همکاران (1402) به پژوهشی با عنوان “بررسی تأثیر نقش تعدیل‌کنندگی فرهنگ‌ سازمانی بر رابطه بین اقدامات ناب و عملکرد عملیاتی در شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس” پرداختند.این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نقش تعدیل‌کنندگی فرهنگ ‌سازمانی بر رابطه بین اقدامات ناب و عملکرد عملیاتی در بخش خدمات انجام گرفت. در این پژوهش به‌ منظور سنجش عملیاتی متغیر فرهنگ ‌سازمانی از نه بعد فرهنگ گلوب که شامل آینده‌گرایی، انسان‌گرایی، جمع‌گرایی درون‌گروهی، جمع‌گرایی بین گروهی، عملکردگرایی، اجتناب از عدم اطمینان، ابراز وجود، فاصله قدرت و برابری جنسی است استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 195 نفر از مدیران و کارکنان شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس می‌باشد که براساس فرمول کوکران 129 نفر به شیوه تصادفی ساده به‌ عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار smartPLS2 کمک گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که اقدامات ناب بر عملکرد عملیاتی تأثیر می‌گذارد اما فرهنگ‌ سازمانی رابطه بین این دو متغیر را تعدیل نمی‌کند. با این ‌حال با بررسی نقش تعدیل‌کنندگی برای تک ‌تک ابعاد فرهنگ‌سازمانی مشخص شد تنها آینده‌گرایی، جمع‌گرایی بین گروهی، عملکردگرایی و فاصله قدرت رابطه بین اقدامات ناب و عملکرد عملیاتی را تعدیل می‌کنند.

12 دیدگاه دربارهٔ «سابقه پژوهش سبک مدیریت و فرهنگ سازمانی;

  1. با عرض ادب و احترام و تشکر ویژه از تمام اعضای تیم بزرگ شما و تمام کسانی که در ایجاد چنین بستر گسترده آموزشی نقشی داشته اند یکی از موانع پیشرفت علمی در کشور ما متاسفانه عدم دسترسی دانشجویان و سایر افراد مستعد برای یادگیری به منابع مناسب و با کیفیت آموزشی است و منابع آموزش به چند دانشگاه خاص محدود می شد و این باعث یک شکاف طبقاتی آموزشی بسیار گسترده در کشور شده بود که با ایجاد چنین بستر های آموزشی این شکاف تا حدودی کاسته خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420