اهمیت ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی مدیران

مهارت‌های ارتباطی مدیران

اهمیت ارتباطات و مهارت‌های ارتباطی مدیران

ارتباطات نقش حیاتی در عملکرد سازمان دارد. در واقع نیاز یک سازمان عمدتاً به ارتباط است. این فرایند جدایی‌ناپذیر ضروری و مستمر درست مثل سیستم گردش خون در بدن انسان می‌باشد. ارتباطات یک عامل بسیار حیاتی در تعیین بهره‌وری سازمان می‌باشد. موجودیت یک سازمان به عواملی مانند وحدت فرماندهی، تفویض اختیار، کار گروهی و رهبری بستگی دارد که هریک مستلزم یک حمایت قوی از ارتباطات بین فردی می‌باشد.
ارتباطات سرچشمه فرهنگ و تکامل جامعه است و فقدان آن به معنای سکون نسبی در حیات انسانی و مانعی در راه هر نوع تعالی اجتماعی است.
در اصل بدون وجود ارتباطات بین افراد در یک سازمان، سازمان تبدیل به مجموعه‌ای از افراد همراه با وظایف مجزا می‌شود. و همچنین امکان هماهنگی بین اقدامات سازمانی وجود نخواهد داشت و اهداف فردی جای اهداف سازمانی را خواهد گرفت.
در میان وظایف مدیران نقش مهارت‌های ارتباطی به‌صورت آشکار و مستقیم در بعد ارتباطات و به‌صورت پنهان اما باز هم مستقیم در وظایف دیگر نهفته است. زیرا برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل و نظارت، هدایت و انگیزش و تصمیم‌گیری نیز، هریک در چارچوب یک فرایند ارتباطی و تعاملی تحقق می‌یابند. یافته‌های پژوهشی و تجربه روزمره گواه این امراست که، 80% از وقت مدیران صرف برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. با توجه به چنین حجم زمانی عظیم بدیهی است سبک مدیران در برقراری ارتباط با کارکنان، همکاران، مقامات بالاتر، نقش تعیین‌کننده در عملکرد وی دارد. بنا بر پژوهش رزماری استوارت مدیران بیش از دوسوم وقت خود را با دیگران صرف می‌کنند و یک‌سوم مانده را نیز در مطالعه و یا آماده کردن گزارشات مورد نظر برای ارتباط با دیگران می‌گذرانند(سبک های تصمیم گیری مدیران در سازمان).
برای بسیاری از کارکنان و اعضای سازمان، گروه مهم‌ترین منبع ارتباطات اجتماعی (روابط متقابل یا تعامل) است. ارتباطاتی که درون گروه صورت می‌گیرد نمایانگر ابراز نفرت، درجه استیصال یا رضایت فرد و نوع احساسات اوست. بنابراین ارتباطات موجب تخلیه انسان از فشارهای روانی می‌شود. و در راه تأمین نیازهای اجتماعی به وی کمک می‌کند. هیچ‌یک از این چهار وظیفه نسبت به دیگری برتری ندارد. برای اینکه گروه به شیوه‌ای مؤثر عمل کند باید بر اعضای خود نوعی کنترل اعمال نموده، در افراد انگیزه ایجاد کند تا آنان کارها را به نحو احسن انجام دهند. همچنین باید روشی را در پیش گیرد که افراد آنچه را در دل دارند بیرون بریزند، (احساسات خود را ابراز نمایند) و سرانجام تصمیمات معقولی اتخاذ نمایند.
جانسون اعلام کرد که تعهد، وفاداری، و انگیزه کارکنان زاییده نقش حیاتی مدیریت و ارتباط و تقویت روابط کارکنان و سرپرستان است. ارتباطات، ارتباط مستقیمی با رضایت شغلی، تعامل کارکنان، تعهد و  بهره‌وری و آینده سازمان دارد. ارتباطات بین مدیران و کارکنان (مدیرانی که رهبران فکری در سازمان هستند و تا حد زیادی بر نگرش‌ها و رفتار دیگران مؤثرند.) بر فعالیت‌های کارکنان و تعهد و بهره‌وری آنان مؤثر است.
مدیر از طریق ارتباطات و تعاملات مؤثر باعث الهام‌بخشی و ایجاد انگیزه در کارکنان گردیده و در دستیابی به اهداف سازمان مؤثر است. یک مدیر مطمئن کسی است که دارای ارتباط قوی بوده و قادر به تعامل با کارکنان برای دستیابی به برنامه‌های استراتژیک و اهداف سازمان و حفظ آن باشد.

مطالب پیشنهادی  سه اصل موردنیاز برای ارتباط کارآمد

نتایج برخی تحقیقات نشان داده‌اند: که کارکنان ارزش کمی برای مدیرانی که نتایج را ارائه نمی‌کنند و ارتباطات مؤثری برقرار نمی‌کنند، قائل‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420