چند راهکار جهت تقويت مثبت انديشی

چند راهکار جهت تقويت مثبت انديشی

چند راهکار جهت تقويت مثبت انديشی

در این مطلب قرارست به چند راهکار جهت تقويت مثبت انديشی بپردازیم ، ذهن هریک از ما، افکاری که داریم طعم و بوی مخصوص به خود را پیدا کرده است. زمانی که بخش لیمبیک مغز بیش از حد فعال است فیلتر ذهنی ما تنظیم می‌شود. انسان‌هایی که دچار افسردگی  ((افکار منفی)) هستند، هر روز بیشتر و بیشتر با رویدادهای افسرده کننده جدید مواجه می‌شوند. مرور گذشته، به آن‌ها حس پشیمانی می‌دهد. تصور آینده در آن‌ها اضطراب و بدبینی را زنده می‌کند. در زمان حال هم، چیزی برای نارضایتی وجود دارد (رضائیان و همکاران، 1394).

تصویرسازی ذهنی مثبت

بسياری از ما انسان‌ها دارای الگوهای خاص در ضمير ناهشيار خود هستيم. اين الگوها همان تصاوير ذهنی ما هستند که همه اعمال و رفتار و احساسات ما از آن ناشی می‌شوند. پس مهم است که چه تصويری در ذهنمان می‌سازیم. بايد سعی کنيم، تصاوير ذهنی خوب را جايگزين تصاوير ذهنی منفی نماييم.
اين تغيير به‌آسانی انجام نمی‌پذیرد، امّا هر انسان چيزی دارد که حيوان ندارد و آن قوة تخيل خلاق است. (توانایی و سلیم زاده، 1389)
انسان تنها يک مخلوق نيست، خالق هم هست، می‌تواند با قوة تخيل خود هدف‌های گوناگونی را مشخص سازد. تنها انسان می‌تواند با استفاده از تخيل يا توانايی تصور کردن، مکانيزم موفقيت خويش را هدايت کند.

قراردادن موفقيت به‌عنوان پیش‌شرط ذهنی

بايد هميشه ذهنمان را با افکار مثبت پرکنيم و تلاش کنيم تا فرد کارآمدی باشيم. شايد هميشه موفق نباشيم، اما مهم است که با نگرش مثبت بر شکست‌هایمان هم مديريت کنیم. يکی از اصول اولية تفکر مثبت اين است که موفقيت را پیش‌شرط ذهنی خود فرض کنيم (همان منبع).

مطالب پیشنهادی  مفهوم رضايت

بخشش و سخاوت

همان‌طور که در بخش‌های قبل ذکر شد، بخشش و سخاوت از ديگر عواملی است که ذهن انسان را برای جايگزين کردن افکار مثبت و ساختن تصوير ذهنی مناسب آماده می‌کند(۱۰ مانع موثر در ایجاد ارتباطات).

عفو و بخشش ديگران

وقتی ديگران را می‌بخشیم و از خطاهای آنان چشم‌پوشی می‌کنیم، حس خوبی به ما دست می‌دهد، وقتی از دست ديگران عصبانی هستيم، در واقع خودمان دچار ناراحتی و رنج روحی هستيم و چه‌بسا كسی كه از او دلخوريم از ناراحتی ما خبر ندارد ولی وقتی ديگران را در ذهنمان می‌بخشیم و رها می‌کنیم، به آرامش می‌رسیم. بخشش واقعی فراموش کردن و بيرون ريختن تمامی کدورت‌هاست. وقتی نگرش خود را نسبت به دیگران عوض می‌کنیم، آن‌ها هم شروع به تغيير رفتار خود می‌کنند، گويی در همان لحظه‌ای که تصميم به تغيير زاویه‌ی ديد خود می‌گیریم، ديگران هم به انتظارات تغییریافته ما پاسخ مثبت می‌دهند (توانایی و سلیم زاده، 1389)

موانع مثبت انديشی

موانع مثبت انديشی

بسيار اتفاق می‌افتد که وقتی تصميم مثبتی می‌گیریم، بلافاصله با موانعی در مقابل آن تصميم مواجه  می‌شویم. اين موانع می‌توانند از درون وجود انسان بروز کنند يا عوامل خارجی باشند. همچنين عوامل بيرونی، مثل از دست دادن يک عزيز يا بيمار شدن قبل از کنکور و حوادثی از اين دست می‌تواند در روحية انسان اثر منفی بگذارد. اصولاً مسائل و مشکلات زندگی واقعیت‌هایی غیرقابل‌اجتناب هستند که در بعضی موارد گريزی از آن‌ها نيست. مهم، روش برخورد ما با این‌گونه رخدادهاست. زندگی بدون مشکلات برای يک انسان می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. زندگی بدون مشکلات، انسان را به آب راکدی تبديل می‌کند که می‌ماند، می‌گندد و متعفن می‌شود. چالش‌ها و مشکلات به زندگی هيجان و روح می‌بخشند (همان منبع). برخی از موانع مثبت انديشی به شرح زیر است: – عدم اعتماد به نفس؛ خشم؛ ترس از شکست‌های گذشته و سوءظن(رويكردهاي تصميم گيري).

مطالب پیشنهادی  توسعه متوازن در ایران

خودکارآمدی ؛ تعاریف، ابعاد و نظریه ها

3 دیدگاه دربارهٔ «چند راهکار جهت تقويت مثبت انديشی;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420