عوامل مؤثر بر وفاداري مشتری

وفاداری مشتری

عوامل مؤثر بر وفاداري مشتری

عواملی وجود دارند كه در ايجاد و يا حفظ وفاداري مشتري نسبت بوفاداري مشتری مؤثرند. اگر چه اين عوامل به دليل آنكه، سازمان نمي‌تواند آنها را به طور مستقيم كنترل كند، اهميت كمتري دارند اما اشراف و علم به آنها براي مديران بازاريابي ضروري است.

عادت
عبارت است از تثبيت يك رفتار مشخص به دليل تكرار آن رفتار و يادگيري توسط همان فرد. اگر وفاداري فقط به خاطر عادت در مشتري ايجاد شده باشد هر عامل فيزيكي يا رواني كه عادت فرد را زير سؤال ببرد يا كوچك‌ترين شك و ترديدي نسبت به آن عادت ايجاد كند موجب از بين رفتن وفاداري فرد مي‌گردد.
بي‌تفاوتي
در مواردي كه شكل و اسلوب كالا يا خدمات به صورتي غيرقابل تغيير تعريف شده باشند و همه ارائه‌دهندگان كالا يا خدمات فوق را به صورت واحدي عرض كنند. اين عامل در عوامل مؤثر بر وفاداري مشتری مطرح مي‌شود. در اين حالت فرد با احساس كوچك‌ترين مزيت در يكي از ارائه‌دهندگان ترجيح مي‌دهد نياز خود را از طريق آن فروشنده برطرف نمايد. مثلاً اگر تمام فروشگاه‌ها، تمام پودرهاي شوينده را با يك كيفيت و يك قيمت عرضه كنند مشتري ممكن است، نزديك‌ترين فروشگاه را براي خريد انتخاب كند. در مورد خدمات بانكي نيز بعضاً در مورد استفاده از بعضي از خدمات عامل بي‌تفاوتي مشاهده مي‌شود، چرا كه تمام بانك‌ها تابع مقررات و آيين‌نامه‌هاي بانك مركزي و يا شوراي پول و اعتبار هستند و در بسياري از موارد آزادي عمل ندارند.
ارزاني
بديهي است كه ارزان بودن كالا يا خدمات در استقبال مشتري و نهایتا در وفاداري مشتری نقش مهمي را ايفاء مي‌كند. اما نكته‌اي كه براي مشتريان حائز اهميت است كيفيت محصول است، اگر كيفيت محصول از حد معيني پايين‌تر رود مشتري با وجود ارزاني محصول از خريد آن خودداري مي‌كند. لذا در مورد محصولات حساس يعني محصولاتي كه مشتري از آنها كيفيت بالايي انتظار دارد نيز مديريت بايد سطح حداقلي از كيفيت را تعريف كرده و آن را همواره رعايت نمايد، حتي اگر منجربه افزايش قيمت محصول گردد.
هزينه جابجايي
در مواردي كه مشتري بخواهد از عرضه‌كننده ديگري خريدهاي خود را انجام دهد لازم است هزينه‌هايي را نيز متحمل شود.

مطالب پیشنهادی  استفاده پیشوایان دینی از تکنولوژی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420