سطوح فرهنگ سازمانی

سطوح فرهنگ سازمانی

در بررسی سطوح فرهنگ سازمانی که قصد داریم در این محتوا به ان اشاره کنیم ، می توان سه پرده تودرتو در نظر گرفت:

پرده اول

جلوه های ظاهری: این بخش از فرهنگ چیزهایی هستند که در بدو ورود در یک سازمان یا بنگاه قابل لمس هستند مثل نحوه چیدن مبلمان یا معماری ساختمان که در بدو ورود به یک سازمان مشخص هستند.

پرده دوم

ارزش های مورد حمایت: ارزش ها بیانگر سطح دوم فرهنگ سازمانی است موضوع اساسی در این سطح از فرهنگ سازمانی این است که اعضای سازمان تعیین می کنند که چه اقداماتی برای حل یک مسأله سازمانی کارساز یا همراه با موفقیت است. وقتی اعضای یک سازمان در نزد خویش به توضیح دلیل کارساز بودن و در نتیجه ارزش تبلیغات می پردازند، به باورهای نیرومندی در ارتباط با ارزش های خاص دست می یابند. از یک سو می توان به ارزش ها اعتقاد داشت و از سوی دیگر آن ها را به کار گرفت. اما افراد بالغ بیشتر به ارزش های به کارگرفته شده و عملی توجه می کنند و در واکنش به آن ها، به تغییر ارزش های خود تمایل بیشتری نشان می دهند تا ارزش هایی که صرفاً مطرح شده یا از آن ها حمایت می شود.

سطوح فرهنگ سازمانی

پرده سوم

باورهای مشترک: برای این منظور باید ببینیم که در گذشته باورها و پندارهای پایه گذاران و رهبران اصلی که آنها را به سمت پیروزی هدایت کرده اند چه بوده است هر سازمانی در ابتدا توسط یک یا چند نفریا گروه راه اندازی می شود از ابتدا باورها و ارزش هایی در این سازمان جاری می شود که اگر این ارزش ها با محیط همسو نباشند سازمان از بین می رود در صورتی که این افراد با این ابزار چند دور موفق شوند این ارزش ها و باورها کم کم به یک فرض مسلم و ارزش عمومی تبدیل می گردند. چند پرده ای بودن فرهنگ نشان می دهد که این مفهوم، مفهومی پیچیده است و ساده انگاشتن آن می تواند بزرگترین ریسک باشد. بنابراین باید پذیرفت که:

مطالب پیشنهادی  انواع فرهنگ سازمانی

•  فرهنگ ژرف است. اگر فکر کنیم که می توان آن را به راحتی تغییر داد و یک پدیده سطحی است بدون درنگ شکست خواهیم خورد و در واقع ما ساخت فرهنگ را شروع می کنیم ولی فرهنگ به زندگی ما شکل می دهد و مواردی که می بینیم به زندگی روزمره مان معنی می دهد جزو باورها و عقاید و ارزش های ما می شوند.
•  فرهنگ گسترده است. ارتباط با رئیس، مشتری، همکاران، چگونه می توان ترفیع گرفت و… همگی نشان از گستردگی فرهنگ دارند.
•  فرهنگ پایدار است. انسان ها ناپایداری را دوست ندارند و دوست دارند که وضعیت پایداری داشته باشند بر این اساس اعتقاد به ارزش ها و جلوگیری از سرپیچی ها نمایانگر پایداری فرهنگ است.

دیدگاهی در “سطوح فرهنگ سازمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420