معايب بانكداري الكترونيك

معايب بانكداري الكترونيك

معايب بانكداري الكترونيك

بانكداري الكترونيك با تمام مزايايي كه در مبادلات داشته معايب نيز دارد كه با اصلاح آن ها به جرأت ميتوان گفت يكي از بزرگترين تحولات تاريخ بشري در نظام مبادلات تحقق خواهد يافت. اين معايب را ميتوان در موارد زير خلاصه كرد:

1- خطرهاي امنيتي

يكي از بزرگترين عيب هاي بانكداري اينترنتي يا به طور كلي بانكداري الكترونيك به خطرهاي امنيتي آن برميگردد. در نظام جديد بانكداري افراد مي توانند به به دست آوردن رمز اشخاص، از حساب هاي آنان برداشت كنند يا به طور كلي به حساب هاي اشخاص حمله يا آن ها را از اعتبار ساقط كنند. اين مشكل حتي براي شركت هاي بزرگ هم وجود دارد.  امروزه موارد بسيار زيادي از اشتباه در استفاده از سيستم و دستكاري در حساب هاي افراد در جاي جاي دنيا ديده شده است. اين مشكل از جمله اصلي ترين معايب بانكداري الكترونيك است(حسين عباسي نژاد، مينا مهر نوش، 1385: 40).(آسیب شناسی اجتماعی ارتباطات اینترنتی)

2- نبود برخي خدمات ويژه در بانكداري الكترونيك

امروزه در نظام جديد خدمات بانكي، از خدمات ويژه چون مشاور مالي و سرمايه گذاري و امكان دريافت وجه نقد، چك، اسناد يا اعتبار مالي وجود ندارد. همچنين ارتباط از طريق پست الكترونيكي يا تلفن هم تا آن حد توسعه نيافته است كه بتوان از آن براي دريافت پاسخ سؤالات مالي و مشاوره اي بهره گرفت. اين نقص بيشتر به دليل عدم توسعه و پيشرفت روش ها و نرم افزارهاي مناسب در ارائه اين گونه خدمات است. بنابراين ضعف يا نبود اين نوع خدمات در نظام بانكداري جديد به عنوان عيب اصلي نمي تواند مطرح شود(همان منبع، 1385: 41).

مطالب پیشنهادی  معرفی بانك ملي ايران

3- ناآشنايي با فناوري

يكي ديگر از عيوب بانكداري الكترونيك، نا آشنايي عده ي كثيري از افراد جامعه با آن است كه از نبود آموزش هاي عمومي و زمينه هاي لازم فرهنگي و اجتماعي ناشي مي شود. براي متداول شدن اين شيوه بانكداري و استفاده مشتريان بانك از آن، به برگزاري دوره هاي آموزش شيوه كار با نظام خدمت الكترونيك نياز است. اين مسئله امروزه در بيشتر كشورهاي پيشرفته با برگزاري دوره هاي مختلف كوتاه مدت و عمومي تقريباً حل شده و تنها براي كشورهاي در حال توسعه مطرح است(همان منبع، 1385: 42).

الف) منافع بانكداري الكترونيك از نگاه بانك

اولين مزيت بانك هايي كه خدمات خود را به صورت الكترونيك ارائه مي كنند شناخته شدن در بازار و ايجاد ارتباط با مشتري است. بانك هايي كه اين چنين خدماتي را ارائه مي كنند، مي توانند قبل از همه به عنوان پيشروان استفاده از فناوري هاي جديد در ذهن مردم جاي باز كرده و از اين مزيت استفاده كنند. مزيت ديگر اين بحث به خدمات  پولي در اين زمينه مربوط مي شود. ميدانيم كه هدف اصلي هر شركتي رساندن سود صاحبان آن به حداكثر ميزان ممكن است، كه بانك ها نيز از اين قائده مستثني نيستند. خدمات خودكار بانكداري الكترونيك چنين شرايطي را براي بانك ها فراهم مي آورند( فرنود حسني،1383).

ب) منافع بانكداري الكترونيك از نگاه مشتري

اصلي ترين و مهم ترين مزيت بانكداري الكترونيك از نگاه مشتري صرفه جوبي در وقت به علت استفاده از خدمات خودكار بانك ها و اداره پول هاي مشتري است. طبق يافته گاران1 استفاده از بانكداري الكترونيك براي اشخاص حقوقي به صورت زير است:

مطالب پیشنهادی  جایگاه محیط زیست در سازمان تجارت جهانی

⭐ 1-كاهش هزينه ها با استفاده از خدمات بانكداري الكترونيكي؛

⭐ 2-سهولت دسترسي به بانك و صرفه جويي در وقت و امكان انجام كليه ي عمليات بانكي در 24 ساعت شبانه روز و بدون حضور فيزيكي در بانك؛

⭐3-دسترسي سريع و مداوم به اطلاعات حساب ها،

⭐ 4-مديريت نقدينگي بهتر، شركت ها به راحتي مي توانند چرخه فعاليت ها و نقدينگي خود را ملاحظه كنند.

3 دیدگاه دربارهٔ «معايب بانكداري الكترونيك;

  1. من اول تشکر می کنم از زحمت هایی که کشیدید و خیلی لطف کردید و خیلی مهندسی وار کار کردید مخصوصا با اطلاعاتی که در سایت بصورت رایگان منتشر کردید . . . . واقعا خوشحالم از شناختن شما … با هم انشالله جلو میریم و خیلی راضی هستم … ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420