مبانی رفتار سازماني

مبانی رفتارسازمانی

تعريف رفتار سازماني:

در مرحله عمل مطالعه افراد انساني را مطالعه رفتار سازماني مي نامند. رفتار سازماني عبارت است از مطالعه منظم (سيستماتيك) عمليات، اقدامات، كارها و نگرش هاي افرادي كه سازمان را تشكيل مي دهند. در رشته رفتار سازماني مطالعه منظم جايگزين قضاوت مشهودي مي شود، يعني مدارك و شواهد علمي كه در شرايط كنترل شده جمع آوري مي شود، به شيوه اي معقول مورد سنجش و ارزيابي قرار مي گيرد و در رابطه با هر

معلولي در پي علت بر مي آيد. در رابطه با عملكرد فرد نيز سه عامل نقش اساسي دارند: توليد (بهره وري)، غيبت و جابجايي كاركنان. مديران به كيفيت و كميت توليد كاركنان توجه دارند، حال آن كه غيبت و جابجايي كاركنان بر بازده و توليد آنان اثر معكوس دارد. جابجايي كاركنان موجب افزايش هزينه ها مي شود و سازمان همواره با افرادي كم تجربه كار مي كند. مديران به سه علت به رضايت شغلي كاركنان توجه دارند:

(1)مي توان بين رضايت شغلي فرد و توليد يا بهره وري يك رابطه مستقيم مشاهده كرد.

(2)رضايت شغلي فرد با ميزان غيبت و جابجايي او رابطه معكوس دارد.

(3)مدیران در برابر کارکنان احساس مسئولیت انسانی می کنند. واژه سازمان در آخرين بخش تعريف نشان مي دهد كه رفتار سازماني، رفتار فرد يا گروه را در رابطه با كار مورد توجه قرار مي دهد.

نقش رشته هاي علمي در مبانی رفتارسازمانی :

رفتار سازماني يك رشته كاربردي از علوم رفتاري است و بر پايه چندين رشته علوم رفتاري قرار دارد كه عبارتند از:

روان شناسي، جامعه شناسي اجتماعي، مردم شناسي و علوم سياسي، روان شناسي در سطح خرد و بقيه در سطح كلان نقش ايفا مي كنند.

مطالب پیشنهادی  اخلاق در مدیریت استراتژیک توسعه سازماني

1)روان شناسي: علمي است كه در پي سنجش، توجيه، برشمردن علت و گاه درصدد تغيير رفتار افراد انساني برمي آيد. در اين علم رفتار فردي مطالعه مي شود. پس اين علم در سطح خرد، در مطالعه رفتار سازماني ايفاي نقش مي كند. روان شناسان به موضوعاتي چون پنداشت، ادراك، شخصيت، يادگيري، آموزش، رهبري موثر، نيازها و نيروهاي انگيزشي، رضايت شغلي، فرآيندهاي تصميم گيري، ارزيابي عملكرد، سنجش نوع نگرش افراد، شيوه هاي گزينش كاركنان، طرح ريزي شغل و تنش هاي كار مي پردازند.

2)جامعه شناسي: جامعه شناسان سيستم اجتماعي را كه فرد در آن نقش هايي ايفا مي نمايد، مورد توجه قرار مي دهند. جامعه شناسان از طريق مطالعه رفتار گروه در سازمان در ارائه رفتار سازماني نقش دارند و زمينه هاي مورد توجه آنان پويايي گروه، طرح ريزي تيم ها، فرهنگ سازماني، ساختار و تئوري سازمان، بوروكراسي (ديوانسالاري)، ارتباطات، مقاوم فرد، قدرت و تضاد يا تعارض است.

برای ثبت سفارش بر روی دکمه “ثبت درخواست” کلیک و پیامک ارسال کنید.

سوال و یا درخواستی داشتید با کمال میل در خدمت شما هستیم.

تلفن پشتیبانی (جهت سفارش و راهنمایی) : ۰۹۱۲۴۵۳۰۴۲۰

قیمت این پاور پوینت 38400 تومان است.(162 اسلاید)

خرید اینترنتی

6 دیدگاه دربارهٔ «مبانی رفتار سازماني;

  1. با سلام و درود به همه دست اندر کاران
    واقعا جای تشکر داره از گروه شما ،از هر لحاظی که فکرشو کنی بهترین هستید

  2. پشتیبانی عالی و دلسوز مشتری
    یکی از مهمترین فاکتورهایی که در ایران کم پیدا میشه و سایت شما رو از بقیه متمایز میکنه همینه در کنار طراحی خوب و بهینه

  3. با سلام خدمت گروه متعهد و مجرب شما. بابت این یکسالی که در کنار شما بودم و به من کمک کردین برای پیشرفت تحصیلی خیلی سپاسگذارم .واقعا لذت بردم از این همکاری و انقدر این همکاری جذاب و پر از پیگیری و تعهد بود که ترجیح دادم که همچنان این همکاری رو ادامه بدم و در حین تحصیل هم از کمک شما بهره مند بشم. امیدوارم شما هم از من راضی بوده باشید و پشتیباناتون را اذیت نکرده باشم و باز هم بابت پیگیری و اینکه مشاوره خیلی خوبی به من دادین
    شما لطف کردین بدون چون و چرا و در اسرع وقت انجام دادین. واقعا سپاسگزارم و واقعا خوشحالم و امیدوارم روزهای خیلی خوبی رو در کنار شما داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420