ریسک ادراک شده چیست؟

ریسک ادراک شده چیست؟

ریسک ادراک شده چیست؟

دانشمندان معتقدند بدون ریسک زندگی انسان پیشرفت نمی‌کند.ریسک یک مفهوم است. مفهومی که از سالیان دور در زندگی بشری قد علم کرده است. زمانی که انسان غارنشین به دنبال شکار از غار خارج می‌شد، ریسک می‌کرد و زندگی خود را به خطر می‌انداخت. امروز هم که انسان امروزی پایش را از خانه بیرون می‌گذارد، به محل کارش می‌رود و مسافرت میکند، ریسک می‌نماید.
البته ریسک به طور مطلق همیشه به معنای از دست دادن نیست. در تئوری بازی و سرمایه‌گذاری ریسک تنها یک مقیاس برای ناسازگاری نتایج پیش‌آمده است. بیمه یک مثال کلاسیک از سرمایه‌گذاری است که ریسک تولید می‌کند. خریداران مبلغی را به عنوان ضمانت می‌پردازند تا از آنها در برابر از دست دادن کالایشان محافظت شود. ( بابایی، وزیر زنجانی، 1390)

پیشینه ریسک ادارک شده

به منظور آشنایی با ریسک و ویژگی های آن ها باید ابعاد تاریخی آن بررسی شود تا منشا ظهور استانداردهای مختلف روشن گردد. در حقیقت ریسک در اواخر سال 1950 متولد شده است. در این سال روش تکنیک ارزیابی و بازبینی برنامه  برای پروژه موشک فضایی پولاریس توسعه داده شدو به عنوان اولین تکنیک برنامه ریزی رسمی مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل دهه 1960 بسیاری از محققان در مورد استفاده از شاخه های تصمیم گیری احتمالی (غیر قطعی) در پیاده سازی مدل های خود پرداخته اند. 

مدیریت ریسک در کسب و کارهای تولیدی

یکی از شرکت های نفتی در سال 1975 مدل های احتمالی را برای برنامه ریزی  پروژه های فراساحلی دریای شمال توسعه داد.(امورفنی ریاست جمهوری، 1387)
ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﮔﺎم ها ﺑﺮاي ﺗﺪوﻳﻦ ﻓﺮاﻳﻨـﺪﻫﺎي رﺳـﻤﻲ و ﻣﺠـﺰاي ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ رﻳـﺴﻚ ﺑﺮداﺷـﺘﻪ ﺷـﺪ. در حالی که ریسک، همواره بخش جدایی ناپذیر فعالیت‌های مالی بوده است، اما در دهه 1990 بود که مدیریت ریسک به یکی از وظایف اصلی بانک ها و سایر نهادهای مالی تبدیل شد. 
یکی از مهم ترین دلایل اهمیت یافتن آن، زیان های بزرگی بود که برخی شرکت های بزرگ جهانی طی دهه 1990 متحمل شدند. 
این زیان ها به مثابه شوکی برای نهادهای مالی بود و باعث گردید که آنها تأکید و توجه بیشتری بر مدیریت ریسک و کنترل ها داشته باشند. (حبیبی، 1391)
افزایش زیان ها به افزایش مقررات منجر شد و بانک ها و سایر نهادهای مالی اکنون مجبور به تبعیت از مقررات بانکداری بودند که توسط کمیته بال پشتیبانی می شد. آنها باید کنترل های داخلی را افزایش می‌دادند، افشاء و شفافیت اطلاعات مالی را بهبود می بخشیدند و اطمینان حاصل می کردند که نظارت موثر و کافی وجود دارد تا زمینه حفظ سلامت عملیات بانکی و بازارهای مالی فراهم گردد. این امر در وهله اول مستلزم شناسایی و کمّی سازی ریسک های مختلف و سپس استقرار و اجرای مدیریت موثر ریسک بود. (حبیبی، 1391)
ریسک ادراک شده چیست؟

تعاریف ریسک

معناي ريسک در فرهنگ لغت «در معرض گذاشتن خود تا حد ضرر» است.(فرهنگ دهخدا)
برای درک مفهوم ریسک لازم است پاسخ سوال های زیر را بدانیم.

🔍 ریسک چیست و چه زمانی ریسک بزرگ است و چه زمانی کوچک است؟
🔍 آیا اصلا باید در زندگی ریسک کرد؟

دانشمندان معتقدند بدون ریسک زندگی انسان پیشرفت نمی‌کند. ریسک یک مفهوم است. مفهومی که از سالیان دور در زندگی بشری قد علم کرده است. زمانی که انسان غارنشین به دنبال شکار از غارش خارج می‌شد، ریسک می‌کرد و زندگی خود را به خطر می‌انداخت. امروز هم که انسان امروزی پایش را از خانه بیرون می‌گذارد، به محل کارش می‌رود و سفر می‌رود، ریسک می‌کند.(ایری، 1393)
برای درک طبیعت ریسک، ابتدا باید از تعریف آن آغاز کرد. اگرچه تفاوت‌های فراوانی در چگونگی تعریف ریسک وجود دارد، ولی تعریفی که در ادامه ارائه می‌شود، به‌طور مختصر ماهیت آن را نشان می‌دهد:
ریسک یعنی احتمال متحمل شدن زیان.
دوروفی ، در سال 1996 ریسک را در دو جنبه اصلی بیان نموده است:
1.مقدار زیان می بایست ممکن باشد.
2. عدم اطمینان در رابطه با آن زیان نیز می‌بایست وجود داشته باشد. (دوروفی، 1996)
در اکثر تعاریف به دو جنبه آن، یعنی زیان و عدم اطمینان، اشاره شده است. ولی سومین جنبه آن، یعنی انتخاب، معمولاً به‌صورت ضمنی مورد اشاره قرار می گیرد که منظور از انتخاب، چگونگی توجه نمودن به آن است. این سه شرط، پایه های اساسی ریسک و مبنایی برای بررسی عمیق‌تر آن هستند.
به عقيده پراکتور تمامی موارد زیر ریسک است. در حقیقت این معني درست است.
🔵 خنديدن ريسک است شايد احمق به نظر آيي.
🔵 گريستن ريسک است شايد احساساتي به نظر آيي.
🔵 رسيدن به ديگري ريسک است شايد گرفتار شوي.
🔵 نشان دادن احساسات ريسک است شايد مجبور شوي خود واقعي ات را نشان دهي.
🔵 مطرح کردن ايده ها و آرزوها ريسک است شايد به آنها نرسي.
🔵 عاشق شدن،ريسک است شايد در عوض عاشقت نشوند.
🔵 زيستن ريسک است شايد بميري.
🔵 سعي کردن ريسک است شايد شکست بخوري.
🔵 اگر ريسک نکني شايد بتواني از رنج و غم اجتناب کني اما نمي تواني بياموزي،احساس کني، تغيير کني، رشد کني، عاشق شوي و زندگي کني.
🔵 بزرگترين خطر در زندگي ريسک نکردن است، کسي که ريسک نمي کند کاري هم انجام نمي دهد و چيزي هم به دست نمي آورد. فقط کسي که ريسک مي کند آزاد است.
🔴 چه چيزي باعث مي شود افراد ريسک نکنند حتي اگر ريسک کمتري باشد و به آنها چيزي را بدهد که واقعا می‌خواهند؟
🔴 به احتمال زياد در مورد بسياري از افراد ترس از دست دادن و شکست و تحقير شدن است.
🔴 چرا ما به طور اتوماتيک فکر مي‌کنيم شکست خواهيم خورد؟
🔴 چرا اول سعي نکنيم و بعد اگر شکست خورديم به عنوان يک تجربه به آن نگاه کنيم و ادامه دهيم؟
🔴 چه چيزي باعث مي شود ما اين افکار حقير را داشته باشيم؟
جواب تمامی این سوالات به نظر پراکتور به گذشته افراد بر مي گردد و از آنجايي که درسي تحت عنوان ريسک کردن در مدارس نداريم به اين نتيجه مي رسيم که ترس به ريسک کردن بر مي گردد به دوراني که حتي نمي توانيم به خاطر بياوريم. وقتي بچه بودي و اولين قدم ها را مي خواستي برداري از پدر و مادر و بزرگتر هايت مي شنيدي که مي گفتند :مواظب باش مي افتي. يااين کار را نکن خطرناک است. گرچه به نظر مي آيد بچه ها گوش نمي کنند اما تمام اين صحبتها شروع شکل گرفتن الگوي جسارت نداشتن،احتياط کردن و در نهايت ريسک نکردن است. (باب پراکتور، 2010)
ریسک عبارت است از تهدید ناشی از رویداد یا اقدامی که به طور نامطلوبی توانایی یک سازمان را در دستیابی به اهدافش تحت تأثیر قرار می دهد. (ایری، 1393)

مطالب پیشنهادی  مدل کارآفرینی 4E زاوير مندوزا

مفاهیم مرتبط با ریسک

🔴 خطر: خاصیت ذاتی یک ماده وعامل صدمه زننده می باشد که بصورت های مختلف نظیر عوامل شیمیایی، بیولوژیکی ویا مکانیکی ظاهر می‌شود.
🔴 شرایط خطرآفرین: عواملی که حادثه تلقی نمی شوند ولی می توانند زمینه واحتمال وقوع حوادث وبروز خسارت را فراهم نمایند.
🔴 مخاطره: شرایطی است که ظرفیت نهایی آسیب رسانی بصورت بالقوه وجود دارد.
🔴 احتمال: وقوع پیشامدی که حتمی است.
🔴 وقوع: پیشامدی که احتمال وقوع دارد و امری نسبی است ومقدار آن بین صفرویک متغیراست و هر چه بیشتر به سمت یک نزدیک باشد وقوع آن محتمل تر است. وهرچه به صفر نزدیک تر باشد احتمال وقوع آن کمتر خواهدبود. درحالت صفرویک یک قطعیت وجود خواهد داشت وبا اطمینان می توان درمورد وقوع یا عدم وقوع آن اظهار نطر نمود. در مواردی که احتمال وقوع بیش از صفروکمتر از یک باشد با تردید روبرو می شویم.خصوصا در زمانی که احتمال وقوع در عدد نیم واقع شود.
🔴 عدم اطمینان: عدم اطمینان شکی است که فرد در ارتباط با توانایی خود برای پیش بینی برخی پیشامدهای محتمل دارد.
بدین صورت هرچه فرد از توانایی پیش بینی بیشتری برخوردار باشد باخطر کمتری روبرو می گردد. پس عدم اطمینان برخلاف ریسک امری ذهنی ومربوط به برداشت و برآورد فرد از یک موقعیت عینی توام با احتمال وقوع خطر است.

استراتژی های مدیریت ریسک

وقتی که ریسک ها شناسایی و ارزیابی شدند، تمامی تکنیک های اداره ریسک در یک یا چند طبقه از چهار طبقه اصلی قرار می گیرند:
1. انتقال: یعنی موجب شدن اینکه بخش دیگری ریسک را قبول کند، به وسیله بستن قرارداد.
2. اجتناب: یعنی انجام ندادن فعالیتی که باعث ریسک می‌شود.
3. کاهش: استراتژی کاهش، یعنی به کارگیری شیوه هایی که باعث کاهش شدت زیان می‌شود.
4. پذیرش: یعنی قبول زیان وقتی که آن رخ می دهد.
استفاده مطلوب از این استراتژی‌ها شاید امکان پذیر نباشد. بعضی از آنها ممکن است مستلزم بده بستانهایی باشد که برای فرد یا سازمانی که در زمینه مدیریت ریسک تصمیم گیری می‌کند، قابل قبول نباشد.
به‌طور کلی، مدیریت ریسک فرایند سنجش یا ارزیابی ریسک و سپس طرح استراتژی‌هایی برای اداره ریسک است. در مجموع، استراتژی‌های به‌کار رفته شامل: انتقال ریسک به بخشهای دیگر، اجتناب از ریسک، کاهش اثرات منفی ریسک، و پذیرش قسمتی یا تمامی پیامدهای یک ریسک خاص هستند. مدیریت ریسک سنتی، تمرکزش روی ریسک‌های جلوگیری کننده از علل قانونی و فیزیکی بود (مثل حوادث طبیعی یا آتش سوزیها، تصادفات، مرگ و میر و دادخواهی ها). مدیریت ریسک مالی، از سوی دیگر، تمرکزش روی ریسک‌هایی بود که می‌تواند استفاده از ابزار مالی و تجاری را اداره کند.
مدیریت ریسک ناملموس، تمرکزش روی ریسک‌های مربوط به سرمایه انسانی، مثل ریسک دانش، ریسک روابط و ریسک فرایندهای عملیاتی است. بدون توجه به نوع مدیریت ریسک، تمامی شرکتهای بزرگ دارای تیم‌های مدیریت ریسک هستند و شرکتها و گروه‌های کوچک به‌صورت غیر رسمی، در صورت عدم وجود نوع رسمی آن، مدیریت ریسک را مورد استفاده قرار می دهند.
در مدیریت ریسک مطلوب، یک فرایند اولویت بندی منظور گردیده که بدان طریق ریسک‌هایی با بیشترین زیاندهی و بالاترین احتمال وقوع در ابتدا و ریسک هایی با احتمال وقوع کمتر و زیاندهی پایین تر در ادامه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.
در عمل، این فرایند ممکن است خیلی مشکل باشد و همچنین در اغلب اوقات ایجاد توازن میان ریسک‌هایی که احتمال وقوع شان بالا و زیاندهی شان پایین و ریسک‌هایی که احتمال وقوع شان پایین و زیاندهی شان بالاست، ممکن است به‌طور مناسبی مورد رسیدگی قرار نگیرند. درنتیجه می توان ریسک‌های موجود در سازمان را از این دو بعُد نیزطبقه بندی کرد.

ریسک ادراک شده چیست؟ Risk

نقش مدیریت ریسک

مدیریت ریسک عمدتا با کاهش اثرات نامطلوب آن دسته از رویدادهای داخلی و خارجی سروکار دارد که به طور زیان آوری فعالیت سازمان را تحت تأثیر قرار می دهند. مدیریت ریسک باید متشکل از مجموعه ای از فرآیندهای مستمر و در حال توسعه ای باشد که در سراسر استراتژی یک سازمان به کار گرفته می شوند و باید به شیوه ای قاعده مند کلیه ریسک های مربوط به گذشته، حال و آینده را مورد توجه قرار دهد.(سرلک، 1389)

انواع ریسک

اصطلاح ریسک بصورت گسترده ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی مخاطبان مختلف اغلب تعبیرهای نسبتاً مختلفی ازآن دارند. (کلومن، 1990)
1. ریسک سرمایه گذاری
ریسک، زیان بالقوه و قابل اندازه‌گیری یک نوع سرمایه‌گذاری را می‌گویند. ریسک سرمایه‌گذاری بر روی اوراق بهادار شامل: اعلام نشدن سود سهام، پایین بودن میزان سود هرسهم، کاهش قیمت هرسهم. (مدیریت ریسک و سرمایه گذاری)
2. ریسک عملیاتی 
ریسک عملیاتی یا اهرم مالیاتی مربوط به سود عملیاتی که منشا آن نیز هزینه‌های ثابت شرکت است.
3. ریسک مالی 
گونه‌ای ریسک اضافی است که در اثر افزایش بدهی در شرکت به سهامداران تحمیل می‌شود. ریسک ناشی از به‌کارگیری بدهی در شرکت را ریسک مالی می‌نامند.
4. ریسک غیرسیستماتیک 
ریسک غیر سیستماتیک ریسکی است که ناشی از خصوصیات خاص شرکت از جمله نوع محصول، ساختار سرمایه سهامداران عمده و غیره می‌باشد.
5.  ریسک سیستماتیک 
ریسک سیستماتیک ناشی از تحولات کلی بازار و اقتصاد بوده و تنها مختص به شرکت خاصی نمی‌باشد به بیان دیگر ریسک سیستماتیک در اثر حرکتهای کلی بازار به وجود می‌آید. 
6. ریسک اجتماعی
راهکار ساده‌ای برای ریسک های رسانه ی اجتماعی وجود دارد هرچند برای بسیاری از سازمان ها امکانپذیر نمی‌باشد. .مرز بین زندگی کاری و زندگی شخصی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و رسانه‌ی اجتماعی در این موضوع نقش دارد. تیم‌های بازاریابی نام‌های تجاری خود را از طریق فیس بوک تبلیغ می‌کنند. شرکت‌های خدماتی از تویتر برای پاسخ به شکایات استفاده می‌نمایند. 
 7. ریسک امنیتی 
با نظر به دنیای الکترونیکی امروزی خطر آشکار شدن رمز عبور، خطر ویروسی شدن سیستم ها، از بین رفتن اطلاعات و تغییر اطلاعات توسط افراد غیر مجاز، نفوذ آنها به شبکه ها و سیستم های کامپیوتری از اهمیت بالایی برخوردار می شوند.
8. ریسک عملکرد 
شاخص های از پيش تعيين شده که خود واجد ويژگي های معين باشد. اندازه گيری عملكرد فرآیند كمی سازی اثر بخشی و كارايی فعالیت‌های گذشته می باشد.ریسک عملکرد فرایند مطلع کردن افراد از چگونگی انجام کارشان و ارزشیابی عملکردی از افراد می باشد. 
9. ریسک بازار
 ریسک ناشی از نوسانات ارزش دارایی ها یا درآمدهای حاصل از دارایی ها.
10.ریسک اعتباری 
 ریسک زیان ناشی از عدم توانایی طرف معامله در ایفای تعهداتش.
12.ریسک نقدینگی
 ریسک عدم توانایی ایفای تعهدات در سررسید آنها به دلیل کمبود منابع مالی.
13.ریسک شهرت
ریسک ناشی از شهرت منفی که تأثیر زیان آوری بر ارزش سهامدار و وضعیت آن در بازار دارد.
14.ریسک استراتژیک
ریسک زیان ناشی از نداشتن استراتژی توسعه بلندمدت نزد تیم مدیریت.
15.ریسک قانونی
ریسک زیان ناشی از جرائم و تحریم هایی وضع شده توسط مراجع قضایی به دلیل نقض تعهدات قراردادی و قانونی.(نجومی، 1390)

انواع طبقه بندی ریسک

1. دسته بندی کل ریسک بازار
کل ریسک بازار را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم نمود. تجزیه و ﺗﺤﻠﻴﻠﮕﺮان ﻣﺪرن ﻣﻨﺎبع رﻳﺴﻚ را ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﭘﺮاﻛﻨﺪﮔﻲ در ﺑﺎزده ﻣﻲ ﺷـﻮد ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ می ﻛﻨﻨﺪ اﻳﻦ دو ﻧﻮع رﻳﺴﻚ راﻛﻪ ﺑﻪ آﻧﻬـﺎ رﻳـﺴﻚ ﺳﻴـﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ و ﻏﻴـﺮﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت زﻳﺮ ﻧﺸﺎن داد:  
رﻳﺴﻚ ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ  + ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ رﻳﺴﻚ ﻏﻴﺮ  = ﻛﻞ رﻳﺴﻚ
الف) رﻳﺴﻚ ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ 
آن ﻗﺴﻤﺖ از ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮي در ﺑﺎزده ﻛﻠﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﺎﻟﻲ را ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮات ﺑﺎزار ﻳﺎ اﻗﺘﺼﺎد ﺑﺴﺘﮕﻲ دارد رﻳﺴﻚ ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﮔﻮﻳﻨﺪ. ﻣﻌﻤـﻮﻻ ﺗﻤـﺎﻣﻲ اوراق ﺑﻬـﺎدار ﺗـﺎ ﺣـﺪودي از رﻳﺴﻚ ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ و در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪه ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻫﻤﭽﻮن رﻳﺴﻚ ﺗﻮرم، ﺑﺎزار و ﻧـﺮخ ﺑﻬـﺮه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻧﻮع رﻳﺴﻚ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﻛﺎﻫﺶ اﺳﺖ.
آن قسمت از ریسک می باشد که به شرایط عمومی بازار مربوط است و تعداد زیادی از دارایی ها را تحت تأثیر قرار می دهد. شرکت‌هایی که فروش آنها بسیار پرنوسان است، یا مانع مالی آنها در حد گسترده‌ای از محل دریافت وام تامین شده است، یا رشد بسیار سریعی داشته‌اند، یا نسبت‌های جاری پایینی دارند و همچنین شرکت‌های کوچک بیش از دیگران از ریسک سیستماتیک تاثیر می‌پذیرند.(ایرجی، 1393)
تغییر نرخ بهره، نرخ برابری پول ملی در مقابل اسعار خارجی، نرخ تورم، سیاست های پولی و مالی، شرایط سیاسی و غیره از منابع ریسک سیستماتیک می باشند.
 در این نوع ریسک، تغییرات متغیرهای کلان اقتصادی کل بازار را تحت تأثیر قرار می دهد: 
🟩 ریسک نرخ بهره
🟩 ریسک تورم
🟩 ریسک نرخ ارز
🟩 ریسک نقدینگی
🟩 ریسک های اجتماعی-سیاسی (نجومی،1391)
ب) رﻳﺴﻚ ﻏﻴﺮ ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ
 ﺑﻪ آن ﻗﺴﻤﺖ از ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮي در ﺑﺎزده ﻛﻠﻲ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮﭘﺬﻳﺮي ﻛﻠﻲ ﺑﺎزار ﺑﺴﺘﮕﻲ ﻧﺪارد، رﻳﺴﻚ ﻏﻴﺮ ﺳﻴﺴﺘﻤﺎﺗﻴﻚ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ. اﻳﻦ ﻧﻮع رﻳﺴﻚ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻣﺤـﺼﻮل ﺧﺎﺻـﻲ ﻧﻴﺴﺖ و ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻫﻤﭽﻮن رﻳﺴﻚ ﺗﺠﺎري، ﻣـﺎﻟﻲ و رﻳـﺴﻚ ﻧﻘـﺪﻳﻨﮕﻲ ﺑـﺴﺘﮕﻲ دارد. اﻳـﻦ ﻧـﻮع رﻳﺴﻚ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﻛﺎﻫﺶ داد.
منحصر به یک دارایی می باشد. این میزان از ریسک مختص یک شرکت یا یک صنعت می باشد و ناشی از عوامل و پدیده هایی مانند اعتصابات کارگری، عملکرد مدیریت، رقابت تبلیغاتی، تغییر در سلیقه مصرف کنندگان و غیره می باشد. راهکار حمایت در برابر این ریسک ها، تنوع سازی در سبد دارایی می باشد و شامل:
🟩 ریسک اعتباری
🟩 ریسک مدیریتی (ایری، 1393)
2. دسته بندی عوامل تهدید 
گروهی از تهدیدها که بیشترین خطر را  دارد  که شامل موارد زیر می باشد:
1. تکنولوژی: خطاهای موجود در نرم افزارها و سخت افزارهای تولیدی
2. تنظیمات اشتباه: هنگام پیکربندی نرم افزارها و سخت افزارها انجام می‌شود
3. انسانی: اشتباهات و خطاهای انسانی عدم آموزش کافی و دسترسی ناخواسته به اطلاعات محرمانه.
4. محیطی: طوفان، زلزله،سیل.(ابری، 1393)
3. دسته بندی در شرایط وقوع ریسک 
الف) ریسک های واقعی یا خالص 
ریسکی که بر اثر بروز خطرهای فیزیکی بوجود آمده واثرتخریبی برجای می گذارد ونتیجه اش صرفا خسارت می باشد: این ریسک ها معمولا: همیشه ناخوشایند وزیان بار می باشند، قابلیت پیش بینی آن وجود دارد، ماهیت بیمه شدن دارد و تمایلی به نگهداری ریسک وجود ندارد.
ب) طبقه بندی ریسک های خالص
1-ریسک های ذهنی: ریسک هایی هستند که واقعی نیستند وخیالی هستند.شدت وضعف این ریسک ها بستگی به باورهای نگرانی و عدم اطمینان فرد دارد.وقوع این ریسک ها وابعاد آنها قابل اندازه گیری نبوده وبیمه گران دربرخورد باآن با احتیاط عمل می کنند.نتایج پذیرش این ریسک ها می‌تواند فاجعه آمیز باشد.
2-ریسک های عینی: ریسک هایی هستند که در عالم واقع امکان بروز دارد ودر صورت وقوع موجب ورود زیان می گردد وبه دودسته تقسیم می گردد: ریسک عام و ریسک خاص.
🌏 ریسک عام: در صورت وقوع بر تعداد زیادی افراد تاثیر خواهد گذاشت.
🌏 ریسک خاص: در محدوده کوچکی اتفاق می افتد وافراد کمی را تحت تاثیر قرار می دهد. (گلباز، 1392)
ج) ریسک های سوداگرانه یا پویا
 ریسک هایی هستند که انگیزه اقتصادی در پیدایش آنها تاثیر دارد ودرصورت وقوع می‌تواند موجب سود یا زیان شود. در اینگونه ریسک ها برخلاف ریسک های واقعی فرد در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش آن تصمیم می گیرد. (گلباز، 1392)
4. دسته بندی فرعی ریسک 
ریسک می‌تواند دارای دو نوع تقسیم فرعی دیگر باشد:
1. ریسک سوداگرانه؛
2.ریسک خطرناک.
در ریسک سوداگرانه، شما می توانید یک سودآوری تحقق یافته یا بهبودی در روال شرایط نسبت به وضع موجودتان داشته باشید. و به‌طور همزمان نیز امکان بالقوه ای برای تجربه یک زیان یا بدتر شدن شرایط نسبت به وضع موجود را داشته باشید.
 قمار بازی یک مثال از انجام یک ریسک سوداگرانه است. وقتی شما یک شرط بندی انجام می دهید، می‌بایست احتمال به‌دست آوردن پول بیشتر در مقابل انتظار از دست دادن میزان شرط بندی تان، مورد ارزیابی قرار دهید. در این مثال، هدف کلی افزایش ثروتتان است، و تمایل شما به سرمایه گذاری در ریسک، به منظور فراهم‌ساختن یک فرصت سودآورانه است.
در مقابل، ریسک خطرناک فقط یک امکان بالقوه زیان به همراه دارد و هیچ فرصتی برای بهبود روال شرایط فراهم نمی سازد. 
بنابراین، ریسک به‌صورت کاملاً مشخص و روشنی قابل طبقه بندی به‌عنوان سوداگرانه و خطرناک بر مبنای نوع آن نیست، بلکه بر اساس شرایطی که آن ادراک می‌شود، قابل دسته بندی است. (بابایی، وزیر زنجانی، 1390)
5. دسته بندی بازار ریسک 
از یک منظر بازار ریسک را می توان به دو گروه تقسیم نمود:
 الف)ریسک های مالی
 به طور مستقیم بر سودآوری شرکت ها اثر می گذارند و می توانند حتی شرکتی را از پای درآورند، تغییرات قیمت مالی باعث بروز ریسک مالی می گردد و شامل:
✔️ ریسک نرخ ارز
✔️ ریسک نرخ سود
✔️ ریسک نقدینگی
✔️ ریسک تغییرات سطح عمومی قیمت ها
✔️ ریسک بازار
✔️ ریسک سرمایه گذاری مجدد. (گلباز، 1392)
ب) ریسک های غیر مالی 
هرچند به صورت مستقیم بر بخش مالی شرکت موثر نیستند اما بر ریسک های مالی تاثیر زیادی دارند، بدین معنی که یک ریسک غیر مالی در نهایت باعث تغییرات در متغیرهای مالی می گردد و به یک ریسک مالی مبدل می‌شود و شامل:
✔️ ریسک مدیریت
✔️ ریسک سیاسی
✔️ ریسک صنعت
✔️ ریسک عملیاتی
✔️ ریسک قوانین و مقررات
✔️ ریسک نیروی انسانی.(ایری، 1393)

8 دیدگاه دربارهٔ «ریسک ادراک شده چیست؟;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420