دفتر مدیریت پروژه Project Management Office

دفتر مدیریت پروژه Project Management Office

دفتر مدیریت پروژه Project Management Office

نخستین تعاریف بیان شده از دفتر مدیریت پروژه بر روی عملکردهای ارائه شده متمرکز بوده است. با مطالعه تحقیقات صورت پذیرفته مشاهده می­گردد که تعریف دفتر مدیریت پروژه با گذشت زمان تکامل یافته و شاید بتوان گفت این موضوع بعلت جدید بودن آن نسبت به سایر مفاهیم مدیریت پروژه می­باشد چرا که اولین مباحث جدی و تخصصی پیرامون دفتر مدیریت پروژه تنها در اواخر دهه 90 میلادی شکل گرفته است (دای و ولز ، 2004)

اولین تعاریف ارائه شده در زمینه دفتر مدیریت پروژه آن را گروهی از افراد توصیف نمودند که دارای اختیاراتی در راستای منافع یک پروژه هستند یا دفتر مدیریت پروژه را در زمینه سازمانی به عنوان واحدی با دسترسی به منابع برای پشتیبانی از مدیریت پروژه توصیف شده است. کرزنر دفتر مدیریت پروژه را در زمینه سازمانی توصیف می­کند و معتقد است که دفتر مدیریت پروژه این نقش را در توسعه فرایندهای سازمانی از جمله معیارهایی برای به دست آوردن اطلاعات در زمینه بهبود عملکرد خود، ایفا می­کند (مونتریو و همکاران، 2016).

تعاریف مختلفی از سوی محققین برای دفتر مدیریت پروژه (PMO) ارائه گردیده است اما فقدان اجماع در رابطه با آن باعث شده تا دفاتر مدیریت پروژه در اندازه، ساختار و همچنین سطح پاسخگویی با یکدیگر متفاوت باشند (دسوزا و اواریستو ، 2006). با توجه به این موضوع در مطالعات صورت پذیرفته از سوی مونتریو و همکاران (2016)، 47 نوع دفتر مدیریت پروژه شناسایی گردید. علیرغم وجود تعاریف و توصیف­های زیادی که در رابطه با دفتر مدیریت پروژه در ادبیات موضوعی وجود دارد اما با این حال به گفته پینتو و همکاران،(2010)، اکثر محققان برجسته در این زمینه عموما در این موضوع اتفاق نظر دارند که دفتر مدیریت پروژه واحدی است که در آن برخی فعالیت­های (عملکردها) مربوط به مدیریت پروژه انجام می­شود و هدف آن کمک به سازمان برای دستیابی به نتایج بهتر از طریق پروژه ­ها می­باشد.

مدل کارآفرینی 4E زاوير مندوزا

موسسه مدیریت پروژه (2013) تعریف زیر را از دفتر مدیریت پروژه ارائه می­دهد:

مطالب پیشنهادی  مدل های دفتر مدیریت پروژه

دفتر مدیریت پروژه یک ساختار مدیریتی است که فرآیندهای حکمرانی مرتبط با پروژه را استاندارد نموده و از به اشتراک ­گذاری منابع­، روش­ه ، ابزارها و تکنیک­ها پشتیبانی می­کند. مسئولیت­های دفتر مدیریت پروژه را می­توان از ارائه عملکردهای پشتیبانی مدیریت پروژه تا مسئولیت مدیریت مستقیم یک یا چند پروژه دانست.

استاندارد PMBOK (2001) نیز تعریف دفتر مدیریت پروژه را اینگونه بیان می­نماید: دفتر مدیریت پروژه یک واحد سازمانی می­باشد که وظیفه یکپارچگی، استانداردسازی، مدیریت متمرکز و هماهنگی فی مابین پروژه ­ها را در سازمان ایفا می­نماید. دفتر مدیریت پروژه در سازمان، عملکرد مدیریت پروژه را مورد ارزیابی قرار داده و منبع اسناد و مدارک مربوط به پروژه­ ها و فعالیت­های مرتبط با آن­ها می­باشد.

در تعریفی دیگر با در نظر گرفتن کارکنان پاره وقت یا تمام وقت برای دفتر مدیریت پروژه، این دفتر دارای موجودیتی سازمانی شناخته شده که به عنوان عنصر اصلی برای مدیریت پروژه در سازمان معرفی می­گردد (ارتو و همکاران، 2011).

دفتر مدیریت پروژه را می­توان یک واحد سازمانی در نظر گرفت که به صورت متمرکز و هماهنگ کلیه پروژه­ های زیر مجموعه خود را مدیریت می­نماید. طیف کارکردهای دفتر مدیریت پروژه می­تواند از وظایف پشتیبانی مربوط به مدیریت پروژه تا مدیریت مستقیم یک پروژه را شامل شود. در سازمان­های مختلف، دفتر مدیریت پروژه با اصطلاحاتی همچون دفتر مدیر طرح، مرکز تعالی مدیریت پروژه، دفتر پروژه، دفتر توسعه مدیریت و یا دفتر راهبردی پروژه شناخته می­شود (دارلینگ و ویتی، 2016).

اگرچه اسامی مختلفی برای PMO در تحقیقات به دلیل تنوع در اندازه، ساختار، نقش­ها، سطوح پاسخگویی و درک ارزش استفاده می­گردد اما تمامی عبارات و یا اصطلاحات مشابه دارای مفهم مشترکی می­باشند. در واقع عناوین دفتر مدیریت پروژه متناسب با نحوه استقرار آن در سازمان می­باشد و متدولوژی مورد استفاده توسط دفتر مدیریت پروژه در سازمان نقش کلیدی را در مستقل بودن آن ایفا می­نماید.

مطالب پیشنهادی  رفتار سازمانی مثبت‌گرا

تاریخچه دفتر مدیریت پروژه

اولین بار مفهوم دفتر مرکزی کنترل در اوایل سال 1980 میلادی در ارتش امریکا مطرح و مورد استفاده قرار گرفت. بر این اساس در ارتش هر یک از اداره ­های اجرایی مسئولیت یک برنامه­ مهم و اصلی را بر عهده داشت. این مسئولیت شامل تمامی مراحل از برنامه ­های آغازین تا تکمیل شدن نهایی طرح می­شد. بعبارتی نقش اصلی در اجرای طرح­ها و برنامه­ ها بر عهده اداره اجرایی بود (سینگ و همکاران، 2009).

بکارگیری این روش در ارتش موجب شد تا علاوه بر کاهش هزینه­ ها، اثربخشی پروژه­ ها نیز ارتقا یابد. پس از تجربه موفق واگذاری برنامه ­ها به اداره اجرایی، در اوسط دهه 80 میلادی به تدریج این مفهوم در شرکت­های تجاری و سایر سازمان­ها مورد استفاده قرار گرفت و نخستین مدل­های دفتر مدیریت پروژه شکل گرفتند. روند توسعه دفاتر مدیریت پروژه در سازمان­های مختلف در اوایل قرن 20 رشد فزاینده­ای گرفت تا جایی که بصورت تقریبی 45 درصد از سازمان­ها و شرکت­های آمریکایی تا سال 2000 میلادی با مفهوم دفتر مدیریت پروژه آشنا شده و مدلی از آن را در سازمان خود پیاده­سازی نمودند (وارد و همکاران، 2013). و از تاثیرات مثبت استقرار دفتر مدیریت پروژه اظهار رضایت نمودند. در ادامه کارکردهای دفتر مدیریت پروژه دستخوش تغییر شد و فعالیت­های اختصاص داده شده به آن نظیر مسئولیت نگهداری از دارایی­های معنوی مرتبط با مدیریت پروژه نیز به آن افزوده گردید (سینگ و همکاران، 2009).

در اواسط دهه 90 میلادی سازمان­ها به منظور ارتقای کارایی و اثربخشی تمایل بیشتری به استفاده از تکنولوژی­های نوین در مدیریت پروژه از خود نشان دادند. استفاده از ابزارها و تکنیک­های نوین باعث گردید تا دفاتر مدیریت پروژه شکل جدیدی به خود بگیرند (سیمور و حسین، 2014).

امروزه با توجه به کارکردهای مثبت دفتر مدیریت پروژه و تاثیرات آن بر روی اهداف استراتژیک سازمان، دفتر مدیریت پروژه دارای جایگاه سازمانی مشخصی در ساختار سازمان می­باشد (ارشادی و همکاران، 2021).

3 دیدگاه دربارهٔ «دفتر مدیریت پروژه Project Management Office;

  1. سلام
    ممنون از زحمتي كه كشيدين خيلي خوب بود ، چقدر خوبه كه شما هستين و اين كار ارزشمند رو انجام ميدين . من حتماً شما رو به بقيه دوستان هم معرفي مي كنم 🙂
    موفق باشين

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

 کلیه حقوق مادی و معنوی برای www.unpbook.ir محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت.

آسان پرداخت شاپرک درگاه پرداخت زرین پال  معرفی شرکت به پرداخت ملت‎  بانک پارسیان پرداخت الکترونیک سامان شبکه بانکی شتاببانک پاسارگاد وزارت علوم اطلاعیه سازمان سنجش درباره ثبت نام قبول شدگان دکتری 98

تلفن: 09306406056

پشتیبانی پیامکی : 09124530420